Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Timemodellen & Lillebælt (Generelt)

af TWB, 9/1 2022, 18:28 (828 dage siden) @ ThomasTT

Timemodellen med de alligevel nødvendige forbedringer med ny forbindelse over Lillebælt og Vejle Fjord


Blot for god ordens skyld anføres, at der i Timemodellen ikke indgår en ny forbindelse over Lillebælt.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Korrekt- men tror du selv at der ikke inden 2035 bliver besluttet at supplere jernbanen over Lillebælt med tunnel eller bro?


Det er ikke urealistisk, HVIS Kattegat måtte ende med ren asfalt. Derfor kan Aalborg godt komme ned på 2,5 time både med og uden Kattegat.

Hvis man ender med ren asfalt over kattegat bliver det politisk svært ikke at se på ekstra investeringer på den eksisterende bane, og her er den dyre udgave af en ny lillebæltsbro en oplagt mulighed. Man vil komme tæt på 10 minutter sparet for en trods alt moderat investering på et sted, hvor der i øvrigt alligevel senere skal bygges en erstatning for den nuværende bro. Hvis det sikrer, at man kan holde en fart på 200 hele tiden fra odense til Horsens, så er det under 1.45 kbh-Aarhus. Tilføjer man den lange motorvejsshunt samt videre udretning mod Randers vil man nærme sig 2.30 kbh-Aalborg. Og det for temmelig beskedne investeringer.

Jeg er meget enig.
Og vi kommer ikke til og fra Aarhus/København på under 60 min. Det bliver min 75 min.
Men det som glemmes er at når 30-40% af de rejsende flytter fra Storebælt til Kattegat - så bliver antal af afgange over Fyn færre.


Det passer heller ikke, at arbejdstiden i et tog ikke er relevant. Den er yderst relevant. Det er arbejdstid i bred forstand, og næsten alle vil i et tog kunne foretage sig ting, de alligevel ellers skal gøre senere, hvad enten det kan kaldes arbejde, forpligtelser, fornøjelser osv. Et fly er non-stop afbrydelser. Stå her, vent check in- kø - gå hen i næste kø. Vent. af med bæltet. gå frem. vent , tag tøjer på igen. vent. kø. vent, gå ombord osv. Der er en helt anden uforstyrret tid på et tog.

Her er jeg uenig.
En togrejse er som regel urolig. Modkørende tog som giver et kraftigt tryk og lyd - men højere hastighed og hyppigere tog bliver det værre- stop med annoncering og af- og påstigning.
Er man uheldig og sidder ved et bord med 4 pladser skal man kæmpe om et hjørne.
Så er der ofte højrøstet tale og ringende mobiltelefoner.:-(
Noget af det kan undgåes såfremt man kan få plads i en "stillekupe".:-)
Og så er der altså mange som ikke har noget arbejde der kan laves i et tog!:-(
Så togrejser udover 2 timer er sjældent spændende medmindre det er rejser i ukendt terræn!:-)
Men sådan er vi forskellige.;-)

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak