Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kattegat hvornår? (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 10/1 2022, 13:33 (809 dage siden) @ tgsen

Ikke desto mindre er mit primære problem forslaget om at forlægge Nordvestbanen til at køre via Svinninge. Der er intet reelt ræsonnement for denne forlægning, da det fører til at mange stationer bliver nedlagt, og ikke gør konstruktionen af din bane billigere. Hvis man fjerner den del fra dit forslag, så står man jo netop tilbage med den Lejre-tilslutning, som altså ikke er samfundsøkonomisk rentabel - men som måske, måske ikke kan blive det hvis den forsættes helt til Ny Ellebjerg.

Uagtet alle gode trafikale forslag om linjeføring, så er det primære problem, at de sjællandske landanlæg til jernbanen bliver for dyre til at det - med de nuværende danske samfundsøkonomiske modeller - giver mening at anlægge dem.

Så det står ret klart - og har gjort i en del år snart - at skal der jernbane på en Kattegatforbindelse, skal værdien af investeringen øges, og omkostningerne reduceres (for ingen vil udfordre regnemodellerne i Finansministeriet)

Det tyder på, at værdien øges ved at inddrage jyske forbindelser med direkte tog, mens omkostningerne reduceres gennem kortest mulige sjællandske landanlæg.

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
DSB F694

Jernbanebøger

Københavns Hovedbanegård 1969

Københavns Hovedbanegård 1969. Pris 170 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak