Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

S-togs linjefarver gennem tiderne (Generelt)

af larsht, 12/1 2022, 13:19 (828 dage siden) @ Janik

[image]


(mangler du ikke E+ og C+ ?)

Plus-linjerne fandtes også efter 2007, i hvertfald internt.

Overfor publikum gik man dog over til at omtale det som samme linje, med “grå tider” og “hvide tider”. I virkeligheden var det stadig plus og uden plus-linjerne.

Men nemmere i uordens situationer, at sige “Linje X kører kun i de grå tider”, f.eks.

Ligeledes nemmere for kunderne at afkode, når de så på afgangstiderne, på plakaterne på stationen.

Mener også at x-tog oprindeligt havde et andet (færre) standsningsmønster (nogen der kan uddybe/afkræfte ?).


Hej Thomas,
Så vidt jeg har kunnet undersøge mig frem til, så fremgik hverken C+ eller E+ på de udvendige destinationsskilte. Jeg prøver at danne mig et overblik over hvilke linjefarver/bogstaver, der har været brugt i forhold til publikum på togene :)

Jeg er også forholdsvist sikker på at C+ og E+ ikke findes til rulleskilte på tog - da linjebegreberne i tjenestekøreplanen blev opfundet samtidigt med at publikumskøreplanen overgik til "ren" C og E (med grå og hvide tider)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om udviklingen og anvendelsen af fjerntog i Danmark og Norge med hovedvægten på lyntog og IC3-tog.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak