Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Snart farvel til et (sjældent) signal (Jernbanen i dag)

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 12/1 2022, 21:15 (834 dage siden) @ KKLD

Er det rigtigt forstået at der nu selvom CBTC er godkendt ikke kommer nogen ændringer til køreplanen?


Årskøreplanen har taget højde for ibrugtagningen af CBTC i det centrale afsnit - så nej, ingen ændringer, de kom i december 2021


Okay, jeg håbede ellers på nogle forbedringer.

Du får masser af forbedringer, selv om du nok ikke lægger mærke til dem. Med CBTC kan begge hovedspor drives som vekselspor og der kan vendes ved alle standsningssteder. Det kommer til gavn ved uregelmæssigheder hvor der fremover kan køre S-tog hvor man hidtil har måttet køre togbusser.

I normalsituationen bliver der ikke den store forskel. Kun hvor signalsynligheden og blokafstanden hidtil har været dimensionerende for hastigheden er der grundlag for ændringer. Dertil kommer et projekt til at "afhøvle hastighedsknaster".

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak