Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Betjening af Hamburg Hbf efter Femern-tunnel (Generelt)

af dkat, 12/1 2022, 21:52 (806 dage siden) @ Hansen, Hans Werner

DSB har jo bestilt Talgo-personvogne og allerede fået leveret elektriske lokomotiver litra EB, som bl.a. skal være trækkraft for en togstamme a 8 vogne, som skal indsættes mellem København/Aarhus – Hamburg Hauptbahnhof som endestation. Da Hmb-Hbf allerede i dag er DB´s mest benyttede banegård for fjerntog i Tyskland, siger det sig selv, at der af drifts- og pladsmæssige årsager ikke er mulighed for lokomotivomløb og rangeringer for disse tog. Derfor skal disse togstammer tilkobles med to EB-er, en i hver ende.
Hmb-Hbf vil nok altid være endestation for disse nævnte tog, også via Femernbælt. Om dette så vil være tilfældet for togene Aarhus-Hamburg kan ikke siges i dag, da der skal bygges en ny fjerntogsbanegård (gennemgående) ved Hmb-Diebsteich lige nord for Hmb-Altona, som så bliver nedlagt.
Lige et par bemærkninger ang. kørsel for tog fra Lübeck-Hmb Hbf og videre sydpå og som nævnt, kun kan ske via spor 8, er følgende muligt. Ved at dreje fra på denne strækning ved Hmb-Horn kommer man ind på godstogssporene, som så følges forbi den nedlagte godsbanegård Hmb-Rothenburgsort og hvor man så kan komme videre af et spor mod Hmb-Hbf og ind på sporene 9-14.
For lokomotivtrukne tog fra Skandinavien, som kommer til at køre via Femernbælt og videre udover Hmb-Hbf mod syd opstår nok samme situation, som nævnt for DSB togene, hvis ikke en togstamme har en styrevogn eller er et togsæt med førerrum i begge ender. Alternativet er så, som i dag, at de kører via Padborg/Flensborg. At man i stedet kan bruge banegården Hmb-Harburg tror jeg ikke på, da en del fjerntog ikke standser her.
For lige at komme tilbage til godstogssporet, som går i en bue nordenom centrum af Hamburg by, kan denne også bruges, hvis en ICE, som kommer eller skal til Hmb-Hbf, fra eller til klargøringscentret i Hmb-Eidelstedt og af andre årsager ikke kan benytte sporene via Hmb-Dammtor, kan denne køre på nævnte spor.

Tak for det grundige svar som også samler op på brudstykker af svar andre steder i tråden. Jeg vil vælge at tolke det sådan at evt. nattog sydfra/sydpå enten må undgå Hamburg Hbf eller skal være af den nye type med styrevogn alt efter tidspunkt. Men at vende i sig selv er ikke det største problem, så længe den overordnede kapacitetsefterspørgsel ikke bliver forfærdeligt meget større på hovedbanegården og så længe det ikke betyder overbelastning af spor 8.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak