Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hændelsen på Storebælt 2021: Kritik fra Havarikommissionen (Generelt)

af Svend, 13/1 2022, 17:20 (805 dage siden) @ Mo 568

Hej Svend - her er linket til Havarikommissionen rapport om hændelsen den 13. januar 2021:https://havarikommissionen.dk/jernbanearkiv/2022/2021-24-1/ og Trafikstyrelsens pressemeddelelse findes her: Trafikstyrelse presse

Det interessante er, hvordan Trafikstyrelsen vil opfylde løfterne i pressemeddelelsen om en forstærket indsats.
Med en vrimmel af EU-certificeringer, og en enorm mængde fælles Europæiske krav, kan det være svært for den enkelte jernbanevirksomhed at forstå præcis hvad der er virksomhedens ansvar, og hvilket ansvar myndighederne har.
I virkeligheden er det ret enkelt, af utallige sager, også denne om lommevognene, kan man konstatere at myndighederne ikke har noget ansvar!
Trafikstyrelsens godkendelser sker på baggrund af de såkaldte uvildiges udsagn, så myndigheden til enhver tid kan pege på den uvildige eller jernbanevirksomheden hvis noget går galt. Det vender jo helt forkert, når det er den virksomhed som skal have en godkendelse af Trafikstyrelsen, som skal ansætte og betale den 3. part, som overfor Trafikstyrelsen skal stå inde for at sikkerheden er i orden.
Indtil nu har Trafikstyrelsen ikke ladet sig distrahere af virkeligheden. Det er papirnussere som udelukkende beskæftiger sig med og har erfaring i ledelses- og kvalitetsstyringssystemer, som de nærer en naiv tiltro til vil løse alle sikkerhedsmæssige problemer og garantere for en sikker jernbanedrift.
Trafikstyrelsens tilsynet foretages, for ca. 95% vedkommende, i virksomhedernes varme kontorer og uden at det undersøges om virksomhedrenes procedurer svarer til, det som foregår i dagligdagen. Involvering af det personalet i marken er alt afgørende for en sikker drift.

At EU har indført et system til håndteringen af jernbanesikkerheden, som bygger på en risikobaseret tilgang og jernbanevirksomhedernes selvforvaltning, maner også til eftertanke.

I Tyskland har man indtil i år haft krav om at jernbanevirksomheder skal ansætte en sikkerhedschef (Esinbeahn Betriebsleiter), som har en ingeniørmæssig uddannelse og er godkendt af den tyske trafikstyrelse efter aflæggelse af en jernbanefaglig prøve. Fra i år er dette ikke længere et krav. Nu er kravet at der skal ansættes en Risk Mannager, men der stilles ingen krav om jernbanetekniske kvalifikationer.

Det er altså en helt generel trend at EU ikke tillægger jernbanefaglig ekspertise nogen værdi, når det gælder opretholdelse af jernbanesikkerheden.

Fortsat god dag
Thomas Albøg

Nu vil jeg ikke gentage hvad det står i Havarikommissionens fyldige og grundige rapport, men for de der har interesse, kan jeg røbe, at der kommer flere "artigheder" for dagen, end hvad der står specifikt om hændelsen for præcist et år siden. En del af det bekræfter, hvad Thomas skriver ovenfor.

--
Svend


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DSB P917Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak