Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Diesel vs el. - omkostninger (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg Petersen, søndag 16. januar, 2022, 10:22 (133 dage siden) @ Petteri

En forholdsvis generel regel fra Europa, er at den samlede omkostning ved kørsel med el-lokomotiv koster ca 10% af den samlede omkostning for kørsel med samme tog med diesellokomotiv.

Det er der selvfølgelig for og imod, og en række undtagelser. Forskellen drives primært på vedligeholdelsesindsatsen, hvor de bedst performende el-lokomotiver har et vedligeholdelsesinterval på 50.000 km, mens de bedst performende el-togsæt har et vedligeholdelsesinterval på 106.000 km - altså 2-3 gange om året skal de forbi et værksted til et 7 timers eftersyn. Det betyder færre reserver og mere kørsel.

Og inden nogen bringer UK ind i billedet: Det engelske marked er skruet helt unikt samme i forhold til infrastrukturafgifter og andre afgifter ifm jernbanedrift, så derovre giver det mening, at nogle godsoperatører skifter fra el til diesel i denne tid.

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak