Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Regenereret strøm fra el-tog (Var: Diesel vs el. - omkos...) (Generelt)

af larsht, 16/1 2022, 20:12 (824 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

For at kunne genbruge strømmen kræves det normalt -og især ved jævnstrøm- at der er et andet tog indenfor det samme forsyningsafsnit, der kan aftage strømmen.


For jævnstrøm: Hvorfra har du den opfattelse, at afsnittene er isoleret fra hinanden i normal drift? Det er de mig bekendt ikke.

På S-banen: Typisk er helt stykket mellem to omformerstationer i hvert spor koblet som et stort afsnit - ude på fingrene er der længere mellem omformerstationerne - inde i det centrale afsnit er der kortere imellem - men man vil ofte finde andre tog der kan nyde godt af den genvundne strøm, især i dagtimerne.

Disse store afsnit kan så deles i mindre afsnit - hvilket de dog typisk kun bliver ved planlagte arbejder i eller ved anlægget.

Hvis der ikke er et andet tog i nærheden, der kan bruge strømmen, bliver den bare til varme i brødristerne på taget af toget eller under gulvet. På de lange skinner er afsnittene noget længere, men til gengæld er der også tit længere mellem togene.
Er der nogen der har nogle tal ude fra den virkelige verden?


Vil det sige, at alt det, du lirede af oven for, mest af alt var spekulation og gætteværk?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Med P 917 over Sjælland
Med P 917 over Sjælland

Lars B. Christensen har igen været i avisarkivet og har fundet denne levende beretning i Dagens Nyheder en søndag i 1935. I artiklen beskriver journalisten, hvilken oplevelse det var, at køre med på maskinen fra København til Korsør.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak