Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Talgo er forsinket - konsekvenser? (Generelt)

af andersj, Aalborg, 18/1 2022, 00:05 (827 dage siden) @ andersj

Nu er spørgsmålet så hvor vigtigt det er med nyt materiel og at få frigivet IC3'erne brugt til Hamburg-togene.
Disse IC3'er har ikke ETCS og planen for udrustning var endnu ikke på plads ved offentliggørelsen af seneste statusrapport fra oktober 2021. Uden ETCS står IC3'erne efterhånden i lav kurs, dog kan de bruges som erstatning for IC4.

Så er der problematikken med Vectron lokomotiverne der står og koster dyrt i afskrivninger uden at de bidrager til driften/indtægterne.
Her kan man i samarbejde med DB sætte tyske IC-vogne ind mellem Hamburg og København - der er efterhånden rigtig mange af disse vogne der er hensat i 2020+2021 som følge af levering af ICE4 togsæt. Dog har næsten alle af de hensatte vogne ikke været igennem "IC-mod" programmet i 2011-2014 og fremstår dermed med slidt interiør - nogle af de ikke-moderniserede vogne har dog i 2018-19 fået fornyet polstringen og skiftet sædebetrækket - jeg ved dog ikke om disse vogne er hensatte eller fortsat i drift. Der er muligvis også vognstammer der hverken er i dagligt drift eller hensatte.

Spørgsmålet er hvor hurtigt man vil kunne få sat dette i drift - kan man allerede være klar til K23 hvor Vectron lokomotiverne også gerne skulle være godkendt til kørsel i Tyskland? Med tyske vogne kan man også få skaleret op på antallet af siddepladser.

Her er en uofficiel oversigt over Deutsche Bahn's henstillede personvogne: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?031,9081463

Vognene der vil være egnede til Hamburg-København er typerne der starter med Bp/Bw/Bv/Av/Ap - vogne med to "m'er" (mm) har været igennem IC-mod programmet. Jeg ved dog ikke om der er særlige teknikaliteter i forhold til elvarme og nødbremseoverstropning som nogle af vognene måske ikke har.


Forbindelsen lider desuden også af et mere og mere tvivlsomt image når der køres diesel under køreledninger hele vejen. Selvom det stadig er bedre end at flyve, så er (diesel)røgsignaler ikke det bedste signal man sender når man skal lokke folk til at tage toget på ferie.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Bogen om DSB litra E
Bogen om DSB litra E

I 2006 udgav Steffen Dresler bogen ´DSB litra E svensk- og danskbyggede eksprestogslokomotiver´. Med forfatterens velvilje er bogen digitaliseret og forsynet med en ekstra tegning. Her er hele historien om de smukke E-maskiner.

Læs mere

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak