Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

De sidste letbaner (Generelt)

af Niels Bak, 18/1 2022, 00:32 (801 dage siden) @ RasmusJ

Her er der mange steder gået totalt ideologi- og symbolkamp i letbaneprojekter, og jeg gætter på, at du ind i mellem er gæst på nogle af de medier, som deltager i denne :-)


Det er jeg ikke. Men kan du nævne et eneste af de projekter der, målt på passagertal ifht udgifter, kan betragtes som en succes?


Jeg tænker det fx ville være mere relevant at kigge på nogle af projekterne i San Francisco eller LA i stedet.


Det har også været en katastrofe i LA vurderet på pris og passagertal

Her er denne iges historie f.eks.

"The line was one of Los Angeles Mayor Eric Garcetti’s “28 by 28” projects that were supposed to be completed in time for the 2028 Olympics, but now Metro staff is saying it could take until 2053 for the line to be completed"

"Metro noted that rising costs have set the project back. In 2015 dollars, it projected that building the Santa Ana Branch to connect with the C Line (Green) would have cost $1 billion, and connecting that section to Downtown would cost another $3 billion. A projection for the cost to connect Artesia to Union Station is now over $8.5 billion, according to Metro."

https://lbpost.com/news/officials-push-for-sped-up-timeline-for-proposed-southeast-los-...

Jeg ved ikke hvad der er bygget i San Fransisco, men jeg gætter på det er med ca samme succes

Nu står der ingenting om passagertalsprognose i artiklen, så katastrofens omfang i forhold til det er jo nok lidt svær at vurdere ;-)

Ellers handler artiklen mest om budgetoverskridelser, der har fordoblet prisen på projektet (det er desværre helt standard for infrastrukturprojekter i USA, især i de store byer), men det antydes også, at den regionale sales tax, som skulle finansiere en god del af projektet, ikke rækker. Det er en helt almindelig måde at finansiere offentlig trafik på i USA, og mange steder er de kommet i problemer, fordi meget salg er rykket online og dermed uden for den lokale sales tax's rækkevidde, men artiklen går ikke ind i om det er problemet her. Desuden nævnes en række tekniske problemer.

Når jeg nævnte LA, så er det dels fordi systemet i byen er relativt nyt, og dels fordi de har satset på både metro, LRT og BRT alt efter hvor egnede de forskellige korridorer er til de forskellige løsninger. Altså tænkt sig om.

Systemet betragtes generelt som en succes, om ikke andet fordi biltrafikken er vel på den anden side af sammenbrud flere steder, og nedlæggelsen af det oprindelige sporvejssystem i 1960'erne i dag ses som en historisk bommert, hvor de busser som erstattede det hurtigt sandede til i trafikken. Men det genoprettede system har stadig kun en ret sporadisk dækning i det enorme byområde og der er planlagt en række udvidelser. (for overblik se her)

Det skal også bemærkes, at fire andre letbanelinjer end den i artiklen for tiden er under konstruktion eller forlængelse, herunder et tunnellagt stykke i centrum. Desuden er en række andre på planlægningsstadiet (og det er der også metro og BRT-projekter som er), ligesom Artesia-linjen i artiklen. Den er altså kun en ret lille del af billedet, og det er også værd at bemærke, at ingen af de lokale politikere taler om at aflyse projektet - men om at finde penge til at fremskynde det. Altså ikke ligefrem en livstruende krise for letbanekonceptet som sådan, må man sige, om end det aktuelle projekt i artiklen har finansieringsproblemer.

Systemet som det er nu har iflg wikipedia 344.000 passagerer på hverdage, heraf de 203.000 på letbanerne, og det er det højeste i USA.

I SF er systemet udbygget gennem mange år, og byen er i en helt anden grad bygget op om offentlig transport og har en helt anden tæthed. Rygraden i systemet er en letbane/metro-hybrid, der kører i tunnel på de mest centrale strækninger. og så i gadeniveau lidt længere ude. Byen er ved at supplere den øst-vest-gående tunnel under Market Street med en nord-syd-gående der forbinder byens banegård med centrum og Chinatown. Den åbner senere i år.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Letbyggede Motortog Fra Uerdingen/Duewag

Letbyggede Motortog Fra Uerdingen/Duewag. Pris 380 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak