Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Utilsigtet togmøde - Så skete det igen (Generelt)

af Rask Ingemann Lambertsen, 18/1 2022, 19:40 (821 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Jeg er fuldt ud med på, at der er eksempler, hvor det giver mening - det har jeg sågar været med til at kravstille i tidernes morgen. Men jeg har aldrig hørt om, at det skulle være tilladt at sende to tog mod hinanden på enkelspor, hvor de så skal krydse "på fri bane" - heller ikke selv om systemet kan håndtere det, og det er forholdsvist sikkert.

Udtrykket "fri bane" lyder inspireret af SR, men selv i SR gælder den regel kun på den fri bane. På en station er der ikke en tilsvarende regel. Hvis tilstedeværelsen af sporskifter forvirrer, så overvej en station som Stevnstrup eller Tjæreborg. Desuden sker det flere gange dagligt ved krydsning på stationer uden samtidig indkørsel, at sporskiftet er stillet til samme spor i begge ender, mens de krydsende tog nærmer sig.

Derfor efterspørger jeg hvorvidt reglen om, at der ikke må være to tog i retning mod hinanden på samme enkeltsporede banestykker, er overført til ERTMS- land.

Hvordan vil du definere "enkeltsporede banestykker"?

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
DSB MO1880ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak