Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Overkørsler - risiko (Jernbanen i dag)

af UTJ, onsdag 19. januar, 2022, 14:21 (165 dage siden) @ re20000

Undrer mig stadig over at samfundet skal betale for at ændre overkørsler, fordi noge få tosser ikke orker at se sig for, inden de krydser sporene. Ser de sig heller ikke for, når de krydser en vej?

Man opererer med en nultolerance.
Noget andet er at jo færre niveauskæringer, der findes på banenettet, desto mindre vant til overkørsler er bilisterne. Det bliver langt han ad vejen selvforklarende, for i takt med at man fjerner dem, desto farligere bliver de tilbageværende.
En tredje sag er at advarselsanlæggene i dansk udgave nok ikke er de mest fornuftige. Blot et eksempel: i Sverige skriver man på indersiden (sporsiden) af bommene at man skal køre igennem den, hvis man standser på sporet - desuden er der de fleste steder en hvid kontrollampe på strækningsoverkørselsanlæggene. Denne minder bilisterne om at der er en overkørsel, også når der ikke er varslet tog.
Man kunne skrive meget mere om risiko, men konklusionen er som sagt nultolerance, uanset omkostninger og uanset sammenligninger med omkostninger til sparede liv og lemlæstelse i samfundets andre indretninger. Sådan er det bare........

Men det ville nok give respekt, hvis der stod en stærekasse ved hver overkørsel - ret nemt og muligvis med en dem medfinansiering fra de bilister der tager risiko og sætter en skræk i lokoførerne.

--
ئۇلغىك


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Danske privatbaner

Læs historien om:
Gribskovbanens Driftselskab
DSB Hs400

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak