Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

S-togslinier - liniebogstaver - hvorfor ikke linjenumre? (Generelt)

af larsht, 19/1 2022, 20:01 (789 dage siden) @ steenth

På regionaltogene på Sjælland bør man også overveje linjenumre efterhånden. Står man på København H om et år så vil der være tre forskellige togsystemer mod Næstved, men de kører ad tre forskellige strækninger. Det ene kører over Roskilde, det andet over Køge Nord (uden stop) og det tredje over Køge. Så hvis man skal til Holme Olstrup vil det være lettere at sige at man skal tage med "RE20" mod Næstved fremfor "regionaltoget mod Næstved over Køge".


Og hvem gider lære alle de linjenumre udenad, bortset fra tognørder?

Jeg har oplevet at alm. pendlere bruger tognummer som form for linjenummer. Fx 12xx og 24xx på tognumre syd for Næstved.. Jeg har selv haft tanker om linjenummer på regionaltog, så det er lettere at formidle ændringer. Men standsningsmønsteret kan godt være forskellig mellem dag, aften og weekend - det kan være svært at formidle for dem som ikke er vant til køre i tog.
Mvh
Steen

I Holland er det faktisk sat i system sådan at hver "linje" har et nummer, fx 5600 - og de individuelle afgange på den linje har så numrene 56xx - så det forekommer allerede i praksis ude i den store verden.

Om det så er den smarteste løsning har jeg ikke den store holdning til.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts


Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak