Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Utilsigtet togmøde - Så skete det igen (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 20/1 2022, 10:30 (820 dage siden) @ esni

Og så er det jeg tænker at det gør en væsentlig forskel om systemet lader togene køre længst mulig tid med max hastighed for derefter at farebremse, eller om systemet lader hastigheden flade jævnt så de sidste få km er med rangerfart

Naturligvis. Tilsvarende er tog også kun designet til at modstå et forholdsvist begrænset tryk ved direkte kollision. Men min pointe er igen: Systemet forhindrer ikke kollisioner, hvis input ikke er valide. Det skal det heller ikke, for der skal jo være en fornuftig balance.
Men enhver situation, hvor systemet forhindrer en kollision fordi input var rigtige, er i min optik en sikkerhedsmæssig hændelse - og da andre her i tråden ikke mener dette, tillader jeg mig at anfægte deres opfattelse - herunder at man skulle tillade "hyppige" situationer med potentielle kollisioner under normale driftsforhold alene i blind tiltro til systemets egenskaber. Dén risikovurdering tror og håber jeg godt nok ikke på.

Så kort opsummeret: Jeg tror ikke, at de her "kør og stop foran modkørende tog" er planlagte eller tilladte. Til gengæld tror jeg, at foranstaltningerne, der skal forhindre dette, skal implementeres i en senere softwareopdatering, og at der kan rejses tvivl om effekten af de tiltag, der skal reducere risikoen indtil da.

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak