Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Linjer for regionaltog og i Holland... (Generelt)

af andersj, Aalborg, 20/1 2022, 10:45 (826 dage siden) @ steenth

I Holland er det faktisk sat i system sådan at hver "linje" har et nummer, fx 5600 - og de individuelle afgange på den linje har så numrene 56xx - så det forekommer allerede i praksis ude i den store verden.

Tak for det input. Jeg har lagt mærket til det, men ikke tænkt en mulighed for formidling:
https://www.ns.nl/binaries/_ht_1604421377494/content/assets/ns-nl/dienstregeling/nieuwe...

Om det så er den smarteste løsning har jeg ikke den store holdning til.

Jeg kan godt se tanken med det.... Men da jeg sidst var i Holland var det ikke noget jeg lade mærket til. Men på anden side synes jeg den måde linje beregnes i Tyskland ikke helt passer til hvordan regionaltog drives på Sjælland

På Sjælland siger det første ciffer noget om togsystemet og andet ciffer noget om strækningen. Umiddelbart kan jeg gennemskue følgende system:
For regionaltog gælder at første ciffer:
1 = Hurtigtog
2 = Stoptog med kørsel alle dage
3 = Myldretidstog
4 = Stoptog med kørsel mandag-fredag

Andet ciffer (K23)
0 = Vestbanen (Slagelse-tog)
2 = Sydbanen
3 = Kystbanen (Roskilde-tog)
4 = Lille Syd (København-Køge-Næstved)
5 = Nordvestbanen

Næstved-Nykøbing F togene ser i K23 ud til delvist at afvige fra ovenstående.

Men ovenstående er ikke til at gennemskue for kunderne, når stoptog til Næstved hedder 22xx + 42xx (over Roskilde) og 24xx + 44xx (over Køge). I Tyskland har man også en ekstra togkategori til stoptog, nemlig "RB" (RegionalBahn) mens hurtigtog hedder "RE" (RegionalExpress) - noget som man også finder hos Arriva med deres REX og hos Lokaltog med 920E mellem Hillerød og Hundested.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak