Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Utilsigtet togmøde - Så skete det igen (Generelt)

af gaest, torsdag 20. januar, 2022, 19:16 (164 dage siden) @ Peter Christensen

Da det nye signalsystem i dén grad består af koder, hvordan undgås at en praktikant laver en fejl et sted hvor ingen kikker?
Er de folk, som skal godkende softwaren så stærke at de kan finde en sådan smutter?
Trafikstyrelsen har ikke just brillieret i sagen om lommevogne på Storebælt og det var da trods alt "kun" mekanik.

De nuværende sikringsanlæg og tilhørende reglemen; SR er opbygget på erfaringer fra mere end 100 års jernanedrift. Lyntogsulykken ved Odense og Vigerslevulykken er begge eksempler på hvordan en unormal situation kan føre til en ulykke, fordi daværende regler ikke tog højde for en sådan situation.
Da to tog kolliderede i østenden af Ringsted station trods aktiv ATC på begge tog var de jo også en usædvanlig situation. Der førte til at instrukserne blev tilpasset.

Nu opfinder vi så et helt nyt sikringssystem, med nye regler og helt nye begreber. Selv om der er taget højde for alle kendte driftssituationer, så resterer de uventede situationer og menneskelige misforståelser som ingen kan forudse på forhånd.

Disse togmøder er dybt uhensigstmæssige og et tegn på at ERTMS har huller som i dette tilfælde dog som regel ikke er fatale. Vi ved ikke hvordan den næste uhensigtsmæssighed viser sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 

Danske privatbaner

Læs historien om:
Horsens - Bryrup Jernbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak