Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Utilsigtet togmøde - Så skete det igen (Generelt)

af Per Holm @, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, torsdag 20. januar, 2022, 22:17 (164 dage siden) @ Lars
redigeret af Per Holm, torsdag 20. januar, 2022, 22:33

Findes der i virkelighedens verden situationer, hvor det kunne være tilsigtet, at to modkørende tog skulle møde hinanden på fri bane, altså uden for en station?.

Jeg er med på muligheden for, at de skal sammenkobles, men det sker vel på en station? Hvad skulle ideen være med at køre ud på strækningen for at koble?

Begrundelsen for at standse på fri bane eller udenfor område med sporskifter, vende om og køre tilbage igen - evt. efter tilsigtet kobling med et modkørende tog - kunne være at der ekspederes en masse passagerer på pgl. standsningssted. Det vil så være betegnet som trinbræt eller køreplansmæssigt standsningssted afhængigt af gældende regelsæt.

Som tænkte eksempler kunne foreslås Aalborg Lufthavn, Hjallese, Ny Ellebjerg, Nørreport, Odense Sygehus, Roskilde Festivalplads, Roskilde Vest eller Vejle Sygehus. Ingen af disse steder er stationer (som deltager i den sikkerhedsmæssige afvikling af trafikken).

Sammenkoblingen med toget fra modsat retning vil spare på kapaciteten - et tog fylder mindre end to.

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Gribskovbanen

Gribskovbanen. Pris 430 kr.

Læs mere

Danske privatbaner

Læs historien om:
Hjørring - Hørby
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak