Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mere fragt på bane i DK (og EU) ved at kigge på Schweitz? (Generelt)

af TroelsH, søndag 23. januar, 2022, 12:37 (162 dage siden)

Jeg faldt over den her video, og han fremhæver Schweitz som et godt eksempel på et lille land der med succes har en fragt fordeling på 39% til banen hvilket ikke kun er langt højere end EUs 20% (AFAIR) men også højere end USAs. De har med succes integreret både passagerer og fragt, og uden at det koster en bondegård, selvom at de har en noget utaknemmelig greografi. Noget kommer selvfølgeligt fra transittrafikken, som de delvist kræver skal ske på skinner, men det er ikke hele forklaringen. Er der nogle ting som vi kan lære i Danmark og kopiere? Det er sjældent at man behøver at opfinde den dybe tallerken, men bare skal kopiere dem der er bedst in class. Jeg mener at EUs mål er at mindst 30% af fragten skal over på banen inden 2030.
Schweitzerne kræver fx at alle lagerhaller over en hvis størrelse har et rail link, så de kører rundt med de små shunts og samler og leverer vogne til dem.
Hvad gør de ellers? Er der nogle artikler/videoer etc som beskriver det mere i detaljer eller viden på boardet her?

https://www.youtube.com/watch?v=_909DbOblvU

https://en.wikipedia.org/wiki/Rail_transport_in_Switzerland

Kan man i ævrigt tænke sig at have selvkørende shunts (de behøver ikke være hverken hurtige eller store, eller kunne køre på hovedlinjerne) inden at der kommer selvkørende lastbiler? Er der nogle som arbejder med det? Særligt den digitale kobling vil give såden en mening.

https://www.railfreight.com/interoperability/2021/10/01/meet-the-automatic-coupler-that...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak