Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Selskabet af 04.09.2020 EB A/S - hvorfor? (Jernbanen i dag)

af Rask Ingemann Lambertsen, 23/1 2022, 21:33 (796 dage siden) @ Peer Pedersen

Kan nogen forklare mig hvorfor det kan lade sig gøre at en statsejet virksomhed, DSB, opretter en anden statsejet virksomhed, Selskabet af 04.09.2020 EB A/S,
der som mellemmand skal købe eller leje materiel til modervirksomheden.

DSB må kunne stifte selskaber lige som alle andre. Det kan klares på nogle timer af et advokatkontor.
I dette tilfælde har de dog købt et skuffeselskab af et advokatfirma og omdøbt det til Selskabet af 04.09.2020 EB A/S, udskiftet ledelsen, ændret vedtægter, osv. Det har virkning straks. Har de haft travlt?

Første EB ankom til Padborg kun 10 dage senere.
1) Har Selskabet af 04.09.2020 EB A/S skullet være på plads allerede inden lokomotiverne forlod fabrikken?
2) Var det begyndt at blive lidt for spændende, om momsregistreringen ville kunne nås i tide?
3) Der skulle også lige oprettes en erhvervskonto i en bank til selskabet. For kun 4 år siden tog det ugevis i ukomplicerede tilfælde for nye kunder. DSB har måske haft det nemmere, men 10 dage?

(I gamle dage købte man skuffeselskaber i stedet for at stifte nyt, fordi det tog dagevis at stifte nyt. I både gamle dage og nyere tid kunne begrundelsen være, at man vil have et selskab, der ikke ser nyt ud. Selskabet af 04.09.2020 EB A/S blev dog først stiftet 28.01.2020, så det virker ikke som en særligt sandsynlig forklaring.)

Hvilke fordele er der ved en sådan ordning og hvem skal betale den fordel dette indebærer for staten der er den rigtige ejer af begge virksomheder.

Jeg ved ikke hvorfor, men en mulig forklaring er:
1) Persontransport (bortset fra turistbusser) er ikke momspligtig.
2) DSB er derfor heller ikke momsregistreret for den del af virksomheden, der driver persontrafik.
3) DSB får derfor heller ikke momsrefusion ved køb af varer og tjenesteydelser ifb. med at drive persontrafik.
4) Ved køb af lokomotiverne vil DSB derfor ikke kunne få refunderet momsen.
5) Ved et fremtidigt salg af lokomotiverne er der ikke nogen separat moms, som en momsregistreret køber vil kunne få refusion for. Dvs. en momsregistreret køber skal af med 25 % ekstra. Det vil derfor alt andet lige blive sværere at sælge lokomotiverne.

Selskabet af 04.09.2020 EB A/S er momsregistreret.

Som jeg ser og forstår dette er det kun for at øge skattetrykket for den samlede befolkning. denne metode benyttes af mange store virksomheder, til skade for hele det danske samfund og specielt de svageste der ikke kan gennemskue, eller benytte systemet.

Den påstand og beskyldning må du gerne uddybe.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak