Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sidespring om tidsformater - tænkt ud af boxen. (Generelt)

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 24/1 2022, 19:41 (820 dage siden) @ Rørvig Station
redigeret af Per Holm, 24/1 2022, 20:10

Deciminutter, sekunder, og halve minutter anvendes internt i systemer i DSB og BDK. Det er egnet til planlægningssystemer. Mener du at det ville være relevant at opgive disse tider eller tider i hektosekunder til publikum?


Det er jo dem der skal have fordel af det (det er deres tid der omregnes til kroner og ører) så hvorfor ikke ;-)


Jeg ser ikke for mig, at passagerne begejstres over afgangstavlen på Kh:

75 → Sønderborg St. og Aarhus H 19,933

:-|


Det ville hurtigt blive en vanesag.

Isf. afgang mod Jylland 19:56:00 ville man se 19:33⁶⁰ (eller bare 19:33) og man ville have i baghovedet at det klokkeslet hvorefter den store viser står lodret er hh:35⁹⁹ og ikke som nu hh:59:59 (hvor "hh" er timetallet).

Vi er vant til en urskive inddelt i 60 minutter. En urskive inddelt i 36 hektosekunder kunne blive lige så tilvant. Forkortelsen er "hs".


Der er sikkert nogen der tidligere har foreslået noget lignende og her skal det bare ses som et kuriosum.

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak