Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Roskilde Festivalplads Planmæssigt Standsningssted/Trinbræt (Generelt)

af Rørvig Station, tirsdag 25. januar, 2022, 11:50 (160 dage siden) @ Niels Bak

Spørgsmålet er hvordan man får trafikken til festivalen passet ind i driften. Og det kan sagtes være at trafikkøberen (regionen) her siger, at det altså er vigtigere at få tusindvis af festivalgæster frem end det er at køre halvtimesdrift i en uge midt i sommerferien, da det ellers ville give et endnu større trafikkaos i Roskilde end der er i forvejen i festivalperioden. Man kunne endda forestille sig at det er skrevet ind i kontrakten med Lokaltog.


Festivalen er en by på størrelse med Ålborg. Men trafikbehovet er et helt andet. Kun få har bil med. Folk sidder ikke hjemme foran tv'et. Folk tager på indkøb, sightseeing eller hjem og vende i Roskilde og København.

Festivalen har væsentligt flere indbyggere end byerne langs Roskilde-Køge tilsammen - Og mange af disse byers indbyggere er alligevel på på festivalen. Så det ville måske give mening at lade de ordinære tog stoppe ved festivalen, så også folk fra syd for Roskilde kunne komme nemt hjem. Men det ønsker man næppe.


Jeg tænker også man gerne vil beskytte de sædvanlige rejsende mod alt for overfyldte tog. Lokaltogs tog har ikke kapacitet til mange rejsende med meget bagage.

Og Lokaltog får ekstra rengøringsarbejde. Og Lokaltog får forsinkelser, der forplanter sig i hele systemet.
Og Roskilde Festival ville få beskåret deres pengemaskine.
Og butikkerne i Roskilde ville kunne miste en del af deres omsætning til Køge.
Og Roskilde Kommune ville nok heller ikke være glad for de to sidstnævnte forhold.
Og DSB vil miste deres indtægt på charterkørsel.
Så der er nok ingen, der ønsker det, bortset fra dem, der gerne vil rejse sydpå.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
DSB N203

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak