Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mere fragt på bane i DK (og EU) ved at kigge på Schweiz? (Generelt)

af ulca, 26/1 2022, 12:05 (819 dage siden) @ bjergged

Og antal af sukkerfabrikker er faldet pænt. Så den ide er vist dødfødt.


Netop fordi antallet af sukkerfabrikker er faldet, har den enkelte landmand længere at køre med hvert læs. En roebonde fra Blæsenborg kører helt til Nykøbing med sit læs – 25 km. hver vej i traktorfart. Det ville alt andet lige have visse fordele om han bare kunne køre til Maribo Station og aflevere sine roer dér.

Aflevering af roer er ikke så voldsomt kompliceret i dag; umiddelbart efter vogntogets ankomst og registrering med dyrkernummer vejes der ind, vogntoget tømmes, der vejes ud, og evt. udtages en roe til måling af sukkerprocent. Og prøv et hurtigt kig f.eks. Google Maps luftfoto af fabrikkerne i Nakskov og Nykøbing F. hvor de modtager deres læs.

Hvad angår antallet af sukkerfabrikker, så er du mester i underdrivelse eller ironi; der er 2 fabrikker tilbage i Danmark. Tidligere har man benyttet de gamle siloer i Sakskøbing, men det er man mig bekendt gået bort fra; istedet tilpasser man produktionen til pladsen i fabrikkernes egne siloer og hvor meget der kan afsættes snarest muligt.

låst
1006 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kulturbaner
Kulturbaner

Jernbaner blev i forrige århundredes begyndelse anvendt som egnsudviklingsstøtte til udkantsdanmark. Lars Christensen fortæller i denne artikel om begrebet kulturbaner med eksempler fra bl.a. Grindsted og Alhedebanen på den jyske alhede.

Læs mere

Jernbanebøger

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980. Pris 280 kr.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak