Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB's kørsel skal ikke i udbud i 2028 (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 26/1 2022, 12:29 (793 dage siden) @ Niels Munch

Dejligt få stoppet det udliciterings gøgl, så mangler vi bare at DSB kommer tilbage og overtager driften af de resterende linjer vel og mærke med nogle ordentlige togsæt. Men det kommer desvære nok aldrig til at ske desvære :-(


Nej, jernbanen i Danmark vender aldrig tilbage til tiden før 1. januar 1997.

Som bekendt er DSBs plan at kunne klare sig uden tilskud fra 2030. Dermed bliver udbud ikke længere nødvendigt, da man må forvente at den ønskede togdrift vil blive dækket af operatører som byder ind på de timeslots der er til rådighed. Det bliver måske nok også en slags udbud, men uden tilskud. Måske noget med hvem vil dække ydertimerne bedst eller lignende, som "betaling" for at måtte køre i de gode (profitable) timeslots. Eller noget med at skulle køre til Kalundborg i timedrift (tabsgivende) for at få love at køre på kystbanen (profitabel), eller.....

Omvendt vil de tabsgivende strækninger ("Arrivaland") fortsat skulle udbydes med tilskud. - I bedste fald kan nogle lokalbaner måske blive "finansieret" af at operatøren også får nogle lukrative timeslots. (Umiddelbart kunne Svendborgbanen, lokaltog på Vestfyn og direkte tog Kbh.-Struer osv., måske finansiers på denne måde).

Det er mig lidt uklart hvad situationen vil blive for de regionsdrevne strækninger. (Lokaltog, Midtjyske, Nordjyske). Dvs. om de skal i udbud på et eller andet tidspunkt eller ej.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak