Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mere fragt på bane i DK (og EU) ved at kigge på Schweiz? (Generelt)

af bjergged, Zentralschweiz, 26/1 2022, 19:16 (792 dage siden) @ TWB

Ja, boede tidligere i Maribo, så jeg har oplevet roekampagnerne ret tæt på. Intet så frustrerende at skulle til Nykøbing på en travl roedag. Selv uden for sæsonen er Nykøbingvej træls, når den er fuld af traktorer bliver det kun værre.

Derfor kunne man af og til godt ønske sig en moderne udgave af roetoget tilbage – en 2-3 opsamlingssteder strategisk placeret ifht. de eksisterende baner. Men ja, økonomien er ikke til det, som tingene er nu.

De gamle roebaner var småvogne kørende på svage skinner mere eller mindre lagt ovenpå jorden uden særlig ballast.
Et moderne roetog ville kræve noget mere mere omfattende og nogle meget større vogne.
Ved kryds af landeveje skal laves sikringsanlæg med bomme.
Alt i alt noget som ender med meget høje udgifter.

Det er meget fantasifuldt alt sammen, men har intet at gøre med det jeg foreslog.

Og du svarede aldrig på mit spørgsmål, hvor i Schweiz var det, du synes man skulle anlægge roebaner?

låst
982 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak