Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Roskilde Festivalplads Planmæssigt Standsningssted/Trinbræt (Generelt)

af Niels Bak, 27/1 2022, 15:14 (792 dage siden) @ Rørvig Station

Og Lokaltog får ekstra rengøringsarbejde. Og Lokaltog får forsinkelser, der forplanter sig i hele systemet.
Og Roskilde Festival ville få beskåret deres pengemaskine.
Og butikkerne i Roskilde ville kunne miste en del af deres omsætning til Køge.
Og Roskilde Kommune ville nok heller ikke være glad for de to sidstnævnte forhold.
Og DSB vil miste deres indtægt på charterkørsel.
Så der er nok ingen, der ønsker det, bortset fra dem, der gerne vil rejse sydpå.


Den første pointe er helt valid. Resten er rent røggas.
Der skulle godt nok være billige bajere i Køge for at trække festivalgæsterne i den retning. Det ville formentlig ikke engang udgøre en afrundingsfejl i omsætningen i Roskilde.

Din viden om Roskilde Festival er vist ikke helt opdateret, Jeg tror at det var i 1995 at festivalen begyndte at sælge en hel kasse øl til supermarkedspris, for selv at få omsætningen.

Jeg er opdateret - har arbejdet som frivillig på festivalen i 25 år. Det er også derfor jeg skriver at øllene i Køge godt nok skulle være billige for at konkurrere :-)

Folk mangler andre ting end øl; Sololie, mad, barberblade, pressenninger, deres yndlingsvin/-sprut, rent tøj, nyt campingudstyr, p-piller & anden medicin, en ny mobil-tlf når den anden er mistet i en brandert eller blevet stjålet, nyt tøj når det gamle er tilsølet af mudder og bræk og lugter af sved, bilbatterier, gummistøvler og regntøj osv. Og nogle folk vil til frisøren eller i svømmehallen.

Og hvad skulle så lige få folk til at rejse tre gange så langt til Køge for at få fat i det?


Og festivalen varer i dag 8 dage, så når folk har stået i endeløse køer i Roskilde hver formiddag, kan det godt være at man trænger til at se noget nyt, Det er jo ikke alle, der har set Køge. Nogen trænger sikkert også til at komme væk fra larm og kaos.

Ud over folk som tager hjem og sover, så har jeg, efter handelsmulighederne er blevet så gode, endnu til gode at opleve festivaldeltagere som tager daglige ture til byen. Men ja, Køge har fred og ro - men måske ikke så meget andet...

Og at tro at festivalen spinder guld på at drive togdrift er næsten rørende naivt.

Lad os se: 500 gæster per tog a 30 kr, en retur-tur per time, 500·30·2=30.000/time. Hvad koster det at chartre en togstamme i 9 dage? (Der dog tale om to, en for hver retur-tur i timen). Det kan hurtigt blive en god forretning.

Det er igen en noget naiv berengening. I spidsbelastningstimerne især omkring ankomst og afrejse er togene overfyldte. Prøv kl. 10 tirsdag formiddag. Og desuden er belastningen som med så meget andet transport stærkt retningsbestemt (næsten ingen forlader fx festivallen i koncerttiden under musikdagene). Men afgange på mindre besatte tidspunkter er som med så meget anden togtransport nødt til at være der, hvis det skal være et transportalternativ, man kan satse på, og så er toget jo lejet ind alligevel. Så vidt jeg husker er prisen i øvrigt 20 kr pr billet (men jeg kan have glemt, hvis de har sat prisen op på seneste festival)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak