Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny Ellebjerg skifter navn til København Syd (Generelt)

af Rørvig Station, 29/1 2022, 20:37 (779 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

København er på vej til at blive en rigtig storby - også set med internationale jernbaneøjne. Rigtige "jernbanestorbyer" har flere stationer "med samme navn" (øst, nord, syd vest, central).

For min skyld må DSB gerne omdøbe Østerport til "Copenhagen The Little Mermaid", så har vi en hovedbanegård mere. Jeg skynder mig at varemærkeregistrere navnet, så jeg kan tjene lidt penge på det. ;-)

Det kan vel heller ikke afvises, at der er ræson i at køre Københavns Lufthavn, Kastrup-København Syd-Odense/Aarhus via Kattegat udenom København H. De fleste af de mennesker, der i dag på København H stiger på et InterCitytog/Lyntog mod Fyn/Jylland er vel ankommet til København H med en bus, et S-tog eller et regionaltog. Og for dem ville det være uden betydning at skulle skifte på København Syd i stedet for at skifte på København H. Eller hvad?

Jo, men de færreste ønsker nok ikke at skifte tog på en forblæst byggeplads uden indkøbsmuligheder og toiletter og mellem perroner lange dårligt skiltede veje med masser af trapper.

Man burde have bygget hele stationen færdig ad én omgang i 2006, men det er jo en dansk tradition at offentlige anlægsprojekter skal vedtages i så små bidder som muligt og strækkes over så lang en årrække som muligt. Gad vide det koster ekstra i kroner og øre, og samfundsøkonomisk (øget rejsetid, passagerfrafald).

Hvornår gik arbejdet i gang? 2003? 2004? Vi sidder her næsten 20 år efter og ved ikke, hvornår der står en færdig station.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak