Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Deutsche Bahn bestiller 43 flere ICE 3neo (Trafikpolitik)

af andersj, Aalborg, 2/2 2022, 17:28 (807 dage siden) @ bjergged

Det er i øvrigt en generel trend i Europa, at der anskaffes passagertog, der kan indsættes i andre lande (Trenitalia, SNCF, PKP, SJ og DB), da alle de "store" nationale sleskaber ved, at de vil få en mindre rolle på deres nuværende monopoler. Trenitalia kører jo eksempelvis fri trafik mellem Paris og Milano i konkurrence med TGV, mens både Trenitalia og SNCF starter op i Spanien i direkte duel med RENFEs højhastighedstog...


Ja, I midteuropa er det ret almindeligt. På en god dag i Zürich kan du se både Fransk TGV og TGV Lyria, Tysk ICE, Italiensk Frecciargento og Østrigsk RailJet og NightJet. SBB kører omvendt egne tog ind i de nævnte lande med deres Giruno, ICN/RABDe 500 og forskellige Stadler FLIRT-udrustninger til regionaltog.

Vi kan håbe på at det nye signalsystem vil gøre den slags lidt mere tilgængeligt i Danmark.

Men det er jo ikke helt det samme, for SBB er operatør på alle de tog du nævner så længe de kører i Schweiz - altså togene køres i samarbejde og ikke i konkurrence. Ligesom togene mellem København og Hamburg har DSB som operatør mellem København-Padborg og DB mellem Padborg-Hamburg.

Lasse nævner tog hvor der køres i konkurrence og Trenitalia er operatør på hele ruten mellem Paris og Milano, hvor kun Trenitalia billetter er gyldige.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak