Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nedlæggelse af flere AM-signaler mellem Vojens-Tinglev (Generelt)

af steenth, 19/2 2022, 09:53 (787 dage siden) @ gaest

1994 FELB er som jeg skrev fuldelektronisk linjeblok / elektronik, og det er disse ting der tilsyneladende ikke kan skaffes længere. Elekronik ældres hurtigere end alm. relæer som jo er grundmodellen i største delen af dine nævnte Linjeblokke.
Den eneste elektroniske af dine nævnte som stadig bruges er jo 1990. resten er relæer

Mvh Morten


Det rejser så spørgsmålet om der vil kunne skaffes reseredele til ERTMS om 25 år?

ERTMS er et sæt af specifikationer og ikke et produkt. Og de nye signalsystemer er flere lag, hvor kun en del af det ERTMS.

- Der er radioblokcenter - som er ETCS delen af ERTMS - det er en computer, som skal opgraderes.
- Der er sikringsanlægget, som ikke er del af ERTMS. Som DSB 1990, så det også en computer, som skal opgraderes med nogle års mellemrum. Hardware til det produceres kun i kort tid - fx en bestemt modul af en pc'er er kun på markedet i nogle måneder før der kommer en ny model med forbedringer.... Man flytter data / konfiguration til den nye computer.
- Ud ved sporet er nogle objekt kontroller... som håndtere fx akseltællere og sporskiftere. De kan også opdateres løbende.. Også uafhængig hvad der sker i sikringsanlægget.

Man skal tænke på anden måde end de gamle relæanlæg. Der er et andet arbejde med at holde systemet ajour med det nye... Fx med 1990 anlæg, så er de fleste dem blevet opgraderet til ny version uden at man skal installere nyt i sporet. Man genbruger hvad der er.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MY1104Billige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak