Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Det kan / må en steward (Generelt)

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 23/2 2022, 07:11 (876 dage siden) @ krabsen

Hvor meget kan stewarderne overtage kørslen ift sikkerhed og godkendelser? Trykker de bare på en knap så toget kan køre videre eller er det mere kompliceret end som så?


Stewarder kan køre toget, både under sikkerhed, og med frakoblet sikkerhed.
Er der passagerer i toget må de køre til et sikkert sted, som regel frem til næste station, hvor passagererne skal ud af toget.

Den eneste kørselsform vi planmæssigt må køre med passagerer i er AUTO. (Fuldautomatisk)


Så I har ikke samme mulighed som f.eks. DLR i London, der kan skifte til manuel kørsel på en kort delstrækning?
Det sker f.eks. ved store messer i London Excel, hvor der er brug for længere ophold ved de standsningssteder, der ligger i forbindelse med Excel.

Toget kan køre i fire forskellige kørselsformer.
AUTO, hvor toget køres automatisk. Under opsyn fra kontrolrummet.
ATO/ATP, her er det stewarden ombord der ved at lukke dørene bestemmer afgang. (Som DLR.)
ATP, Her kører stewarden toget manuelt, med ATC beskyttelse
Bypass, her slukke ATC, og der kan køres uden sikkerhed, hvis blot der er strøm i strømskinnen. Dog maks 30km/t.

Godkendelsesmæssigt, må vi kun køre med passagerer i AUTO, men har flere muligheder, hvis det kræves. Dg kun til "næste station" hvor passagerene kan sættes sikkert af. Så kan vi jo der finde ud af om toget skal køres manuelt et sted hen, eller det kan komme videre i AUTO.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MZ1441
Militære jernbane transporter i 1930erne
Militære jernbane transporter i 1930erne

Per Finsted fra Dansk Militærhistorisk Selskab (www.chakoten.dk) har skrevet en artikel om militære jernbanetransporter i 1930erne. Jernbanen.dk har leveret tegninger til artiklen og har som tak fået lov at bringe artiklen her.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak