Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Det kan / må en steward (Generelt)

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 23/2 2022, 12:38 (791 dage siden) @ thomastog

(Metro)

Det lyder upraktiskt. Så det du siger er, at hvis stewarden kører med, og skal lukke døre manuelt, så er dørlukning ikke overvåget, og der er ingen efterkontrol ?


Det er i høj grad praktiskt. Hvis det kommer til at er steward skal lukke dørene manuelt, så er det fordi toget skal tømmes, og køres væk. Systemet er overvåget. ..


Det er da upraktiskt, at en steward ikke kan overvåge dørlukningen og køre med toget.

Det kan en steward også. Er dørene ikke lukkede, lyser en lampe i førerbordet, og toget kan ikke køre.


Eller med tilsvarende procedure, som ved S-tog (og F&R tog for den sags skyld), vil stewarden kunne lukke alle undtagen forreste dør, lige gå ind og efterkotrollere, at der ikke er nogen tilbage i toget, gå ud og lukke sidste dør, så toget kan sendes videre.

.. Toget kan ikke køre hvis dørene ikke er lukkede. Efterkontrol er noget man har i systemer hvor der er en fører. Husk på at Metroen er designet, bygget og godkendt til automatisk kørsel.


Klemsikring er ikke 100% sikker. Hvad med et tørklæde ? Eller en af de der rul-ud snore til hunde, med en tynd wire ?

Intet er 100% sikkert.

Vil da være banalt, at manuel betjening foregik i to punkter. Første manuelle dørluk, lukker alle døre, undtagen forreste. Steward kan så stå på perronen og overvåge dørene og sikre at ingen/intet sidder i klemme.


Kommer nogle i klemme, vil døren stoppe sin lukning, og åbne igen.


Jeg beundrer din blinde tillid.

Tak. Hvis ikke man har tillid til sikkerhedssystemer, så skal man ikke køre tog. (eller bil, eller fly....)

Derefter gå ind og lukke sidste dør, som man så også kan overvåge, ved at stå ved døren, indenfor.

Det er basalt set sådan det foregår på S-tog, hvis lkf ikke kan overvåge samtlige døre under afgangsprocedure.


Men vi er ikke S-tog med en fører. Vi kører førerløst.


Emnet her er, hvad en steward må. Så det handler om, hvilke procedurer der er, når toget betjenes helt/delvist af en steward; altså i situationer, hvor toget ikke kan køre førerløst.

Nemlig, og her er der en procedure, som sikrer at toget ikke kører, før situationen er kontrolleret, af en steward.

… Pointen er at alle døre overvåges, når de lukker. Ja sidste dør i et S-tog (ved manuel lukning) overvåges fra førerens sidevindue, i en metro kunne den sidste dør overvåges ved at stå ved døren (hvis man tilrettede proceduren, så den svarer til den i S-tog).

Måske kræver det nogle få ekstra sekunder, men det sker vel ekstremt sjældent, og vil give rigtig meget mere sikkerhed (efter min mening).


Vi har mere end 25.000 afgange hver dag. Manuel dørlukning foregår måske 1-2 gange om ugen. Det vil ikke give mere sikkerhed. Systemet overvåger, og vil forhindre togkørsel, hvis ikke alle døre er lukkede. (også perrondøre)


Så vi snakker om at 1-2 gange om ugen, risikerer man at bruge 10 sekunder ekstra, og til gengæld få fuld overvågning af dørlukning, hvis man retter/ændrer proceduren så den svarer til hvad man gør andre steder. Jeg har svært ved at se at “spare 10 sekunder 1-2 gang om ugen” er grund nok til ikke at gøre det mere sikkert.

Men det er jo sikkert.


Jeg gætter at de 1-2 gange, er under uordenssituation, med mange mennesker på perronen. Endnu en grund til at indføre en sikrere procedure.

Men apropos metro/sikkerhed… Er det stadig sådan, at træk i nødbremse på strækningen ikke standser toget, men kører det frem til næste perron ?

Ja. Det er godkendt efter europæiske regler. Du kan jo prøve at trække i nødbremsen på vej under storebælt.. :-)
Jeg vil gerne forklare hvad vi har af sikkerheds procedurer, men jeg tror det skal ske i en tråd for sig selv, hvis der er mere behov.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak