Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Det kan / må en steward (Generelt)

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 23/2 2022, 12:39 (872 dage siden) @ frederikhk

(Metro)

Så alle døre lukker altid samtidigt ? Det er ikke sådan at forreste dør forbliver åben, og lukkes i anden omgang ved manuel/steward betjening ? Der skulle man måske se på, hvordan det er løst andre steder.


Alle døre lukker samtidig.


Det lyder upraktiskt. Så det du siger er, at hvis stewarden kører med, og skal lukke døre manuelt, så er dørlukning ikke overvåget, og der er ingen efterkontrol ?


Det er i høj grad praktiskt. Hvis det kommer til at er steward skal lukke dørene manuelt, så er det fordi toget skal tømmes, og køres væk. Systemet er overvåget. Toget kan ikke køre hvis dørene ikke er lukkede. Efterkontrol er noget man har i systemer hvor der er en fører. Husk på at Metroen er designet, bygget og godkendt til automatisk kørsel.


Vil da være banalt, at manuel betjening foregik i to punkter. Første manuelle dørluk, lukker alle døre, undtagen forreste. Steward kan så stå på perronen og overvåge dørene og sikre at ingen/intet sidder i klemme.


Kommer nogle i klemme, vil døren stoppe sin lukning, og åbne igen.


Derefter gå ind og lukke sidste dør, som man så også kan overvåge, ved at stå ved døren, indenfor.

Det er basalt set sådan det foregår på S-tog, hvis lkf ikke kan overvåge samtlige døre under afgangsprocedure.


Men vi er ikke S-tog med en fører. Vi kører førerløst.

Det kan til gengæld kontrolrummet, via kamera.


Det går nu meget godt hos S-tog, med at overskue dørlukning, en enkelt mand med op til 170 meter tog ;-) Også med manuel betjening, hvor lkf går ud på perronen og lukker alle døre undtagen forreste, som lukkes bagefter fra førervinduet.


I S-tog har føreren et vindue i siden af toget. Det er der ikke i et metrotog.


Uden betydning. Pointen er at alle døre overvåges, når de lukker. Ja sidste dør i et S-tog (ved manuel lukning) overvåges fra førerens sidevindue, i en metro kunne den sidste dør overvåges ved at stå ved døren (hvis man tilrettede proceduren, så den svarer til den i S-tog).

Måske kræver det nogle få ekstra sekunder, men det sker vel ekstremt sjældent, og vil give rigtig meget mere sikkerhed (efter min mening).


Vi har mere end 25.000 afgange hver dag. Manuel dørlukning foregår måske 1-2 gange om ugen. Det vil ikke give mere sikkerhed. Systemet overvåger, og vil forhindre togkørsel, hvis ikke alle døre er lukkede. (også perrondøre)


Man skulle da have ansat alle eksperterne herinde, så havde alt været bedre/mere sikkert :-D

Enig. :-)

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Maribo Sukkerfabrik
Maribo Sukkerfabrik

A/S Maribo Sukkerfabrik blev grundlagt i 1896 af Storkøbmand C. A. Quade i Maribo og to store københavnske firmaer. Allerede to år senere blev fabrikken solgt til De danske Sukkerfabrikker og i denne koncern fungerede fabrikken frem til nedlæggelsen i 1963.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak