Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"S-tog" på Kystbanen (Generelt)

af KKLD, 9/3 2022, 19:46 (750 dage siden) @ steenth

Hvorfor bliver man ved med at have den våde drøm om S-tog på Kystbanen?

Jeg har svært ved at se hvad det skulle gavne i den sidste ende, men det kan andre måske fortælle mig.

Kystbanen kører en form for S-tog drift, som kører meget dårlig som regionaltog. Og der bliver også mulighed for at kører et par linjer, som hver har 10 minutters drift med S-tog og generelt er S-tog mere stabil end regionaltog. Og der er tanker om at hver linje på S-tog skal gå fra 6 tog timen til 8 tog timen i fremtiden. Køretiderne er nogenlunde de samme. Men komfort er ikke den samme i S-tog - det er vel det største problem. Derudover der signalsystem...

Spørgsmålet om man kan lappe de problemer med regionaltog. For man ikke få flere regionaltog pga. kapacitet i røret, mens S-tog er der flere linjer, som kan forlænges op ad kystbanen.

For jeg tænker det bliver et mareridt uden lige, når/hvis Kystbanen skal ombygges til S-togsdrift. Det er jo to forskellige anlæg af strøm der er tale om, samt ændring af perronhøjder og sikkert en masse andre ting også. Det bliver fedt for pendlerne i de mange år det kommer til at stå på, der er sikkert ikke mange tilbage til toget, når man er færdig.

Strøm er simpel at klare - det kan klares som aften- og natarbejde med reduceret drift i det tidsrum. Det er spørgsmål at få en køreledningsophæng som kan bruges til både S-tog og fjerntog. Perronhøjde - burde man kunne klare hurtigere...

[image]

Man kan da forlænge en eller flere af de 6 tog i timen der vender ved Østerport til Rungsted Kyst, Nivå eller Helsingør.

For S-tog kan man forlænge Linje C, H og F. Det er så 6+3+12=21 tog i timen. Det er mange flere end 6, men der er vel heller ikke behov for at forlænge flere end 6 ekstra tog i timen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB PR921

Lokomotivfabrikker


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak