Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

STRÆKNINGER VI ELEKTRIFICERER HOLBÆK-KALUNDBORG (Generelt)

af KKLD, 9/3 2022, 21:18 (772 dage siden) @ Nicolai12

Hvorfor bliver man ved med at have den våde drøm om S-tog på Kystbanen?

Jeg har svært ved at se hvad det skulle gavne i den sidste ende, men det kan andre måske fortælle mig.


Regionaltog passer bare ikke ind i Kystbanen. Togene holder i op til to minutter på nogle stationer, da dørlukningsproceduren med togfører tager op mod 50 sekunder. Al den spildtid kan bruges på kortere rejsetider - et kort slag på tasken siger, at et s-tog med stop på alle stationer på Kysten kan gøre det lige så hurtigt som hurtigtogene i dag pga. den korte holdetid.

Der er slet ikke kapacitet til den nuværende drift på Kysten i dag. Der er hele tiden forsinkelser, der spredes, der er hele tiden tog, der kommer i vejen for hinanden. Det er yderst sjældent, det sker på S-banen!

For jeg tænker det bliver et mareridt uden lige, når/hvis Kystbanen skal ombygges til S-togsdrift. Det er jo to forskellige anlæg af strøm der er tale om, samt ændring af perronhøjder og sikkert en masse andre ting også. Det bliver fedt for pendlerne i de mange år det kommer til at stå på, der er sikkert ikke mange tilbage til toget, når man er færdig.


Ombygger man billigst muligt, så har du helt ret. Ombygger man med hensyn til passagererne, så kan det gøres med aftenspærringer og ved at hæve 1/3-del af perronerne ad gangen.

Alt i alt kan jeg ikke forstå den våde drøm at Kystbanen absolut skal køre med regionaltogsmateriel, når det så tydeligt er en forstadsbane/S-bane.


Nå jeg starter fra en ende af.
Dørlukningsprocedueren tager omkring cirka 20 sekunder og ikke 50 sekunder som du gir udtrygt for.

Det med et S-tog ville tage lige så lang tid som et stop tog er heller ikke sandt.
Husk nu at man hos S-togene har indlagt holdetider mellem stationerne ligesom man har på kystbanen for at indhente forsinkelser.
Hvis du kører på f.eks Hillerødbanen eller Frederiksundbanen så er der lagt 30sec-1 min pr stop og sådan ville det også være på kystbanen så i sidste ende ville du ikke spare det helt store.

Ombygningen til S-tog ville koste så mange milliarder og det samme med nye tog.
Kystbanen ville samtidig være lukket i hele perioden fordi S-tog og reginoaltogene ikke kan køre på den samme strømforsyning og lukningen af banen kunne sagnets komne til at ligge på cirka 1 års tid.
Nå men DSB får nogle nye tog her i 2024.
Og jeg kan godt sige dig disse tog er beregnet til regionaltrafik hvor der er kort mellem stationerne.

Her kommer nogle korte oplysninger om toget.
Coradia Stream har 7950 hestekræfter (IC3: 1870. Øresundstog 3200)
Som du kan se så er dette tog perfekt til kystbanen fordi det kommer op i hastighed meget hurtigere fordi disse togsæt har mange flere hestekræfter end andre tog og samtidig kan dette tog nedbringe køretiderne mellem Helsingør og København.


[image]
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak