Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fordele og ulemper ved S-tog (Generelt)

af Frank Poulsen, 9/3 2022, 23:09 (771 dage siden) @ anho

Hvis man køber nogle regionaltog der kan det samme som s-tog... og så kalder dem for s-tog, men kører stadig på fjernbanenettet... Er driftsformen så ændret? Jeg har umådeligt svært ved at forstå det ændrer noget bare at kalde det s-tog.


Nej, men pointen er jo netop at de ikke skal køre på fjernbanenettet. Selv hvis man bruger 2-strømstog så man kan fortsætte med 25kV AC, så får man stadig fordelen ved CBTC, der gør det muligt at køre tog tættere på hinanden. S-togene har også kortere ophold på stationerne.

Kystbanen er ikke anderledes indrettet end Nordbanen eller Frederikssundbanen - som begge to har en fantastisk rettidighed, helt uden behov for et 3. spor. Grunden til at de har så høj en rettidighed er, at alle togene på deres skinnenet er identiske, og at de kører i samme trafikmønster (nærbanekørsel). For at opnå samme omstændigheder på Kystbanen er der to muligheder: enten afskære den fuldstændigt fra den øvrige trafik (hvilket formentlig ville ske ved Østerport), eller koble den på S-togsnettet.

At bygge et tredje spor på den sydlige del af Kystbanen ville være en ekstremt bekostelig affære især på den sydlige del hvor der er mange broer og høje banedæmninger. Jeg har svært ved at forestille mig at det ville medføre færre udgifter og gener end en konvertering til S-tog - som minimum ville det kræve at man lukker ét spor ned på hver station i ombygningsperioden, hvorimod perronforhøjelser kan gøres i etaper mens man holder begge spor åbne. Det ville medføre en periode med ekstremt ustabil drift. Og derudover er det tydeligvis ikke nødvendigt, når nu alle S-togsbanerne har høj rettidighed med kun ét spor i hver retning, selvom de har dobbelt så høj frekvens som Kystbanen. Faktisk har Kystbanen flere overhalingsmuligheder end Nordbanen.

Pris tør jeg ikke udtale mig om, og skal indrømme jeg ikke har styr på viadukter osv.

Men når "alle" siger at man kan forvente total nedlukning i et års tid. Tror du så selv på det på nogen måde er realistisk at tage 1/3 del af perronen og ændre perronhøjde af gangen? Forventer du at kunne køre normal drift i om bygningen kontra dem der forventer nedlukning i et år.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MX1004Svenska-lok

Jernbanebøger

Tog, skib og fly

Tog, skib og fly. Pris 320 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak