Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fordele og ulemper ved S-tog (Generelt)

af anho, 10/3 2022, 17:30 (771 dage siden) @ RasmusD

Nu har jeg så sent som for et par dage siden set en video fra England hvor de var i gang med at bygge en helt ny station mens togene stadig kørte uforstyrret. Og så vidt jeg husker var der heller ikke nogen større driftsforstyrrelser i forbindelse med konstruktionen af Jerne Station, eller Gødstrup for den sags skyld. De involverede begge at man byggede ny perron helt op til kanten af en trafikeret jernbane.

I Slagelse involverede arbejdet en sideflytning af både spor og perroner, og sådan en operation kræver naturligvis at man indstiller trafikken! Jeg skal ikke kunne gøre mig klog på hvad arbejdet på hovedbanen indebar, men med alle de trapper og rulletrapper der er til stede, forestiller jeg mig at man valgte at sænke sporene, hvilket selvfølgelig også kræver en indstilling af driften imens.

På Kystbanen er det dog muligt bare at hæve perronerne. Ingen sideforskydning, ingen sporsænkning. Derfor kan det gøres mens banen er i drift. Man kan måske komme ud i kreative løsninger i Nivå og Espergærde hvor stationsbygningerne ligger tæt på perronkanten, men ellers er der rigeligt med plads.

Hvad angår sporsænkninger kan de dog også udføres på få uger, som vi har set ved hastighedsopgraderingerne på strækningen Randers-Hobro. I værste fald taler vi altså stadig blot om en sommernedlukning.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak