Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

NAH.SH vil købe nye tog til Hamburg-Flensburg-(Tinglev) (Generelt)

af andersj, Aalborg, 23/3 2022, 14:58 (849 dage siden) @ mpp

Spørgsmålet er desuden også hvem der sælger produktet til kunden. Man vil gerne have at passageren er kunde hos trafikselskabet og ikke hos operatøren når det gælder regionaltrafik. Hvis man tager med 2A i København så er man jo også kunde hos Movia og ikke hos Arriva, selvom det er Arriva der kører bussen.


Det her er ret centralt. Som togpassager har jeg nogle forventninger til togets indretning, blandt andet i forhold til at kunne arbejde undervejs. Er der vild forskel i komfort undervejs i tog, der ellers er køreplansmæssigt ens (fx regional- eller lokaltog) oplever jeg pludseligt ikke den offentlige transport som sammenhængende. At DSB så som enkeltselskab formår at have vild forskel i deres tog er så en anden sag

Der er mange høvdinge der selv vil bestemme, især i hovedstadsområdet hvor der er enorm forskel på komfortniveau og designmanualer om man kører med regionaltog hos DSB, regionaltog hos Lokaltog, bus, metro eller letbane. Hvor stor en forskel det gør i praksis er svært at sige, men jeg tror heller ikke at man skal undervurdere effekten af den brandingværdi man sender.

I Nordjylland har man valgt at droppe alle de forskellige bemalinger af transportmidlerne under NT for et fælles design til busser, flextrafik og på sigt også tog. NT har også valgt at den nye Plusbus også skal have det fælles design, selvom der rundt omkring er gået sport i at "prestigeprojekterne" skal have et særligt design i forhold til den øvrige kollektive trafik - men hvorfor? I en artikel på Mobilitywatch.dk kan følgende udsnit findes:

Og det er vigtigt med helhedstænkningen omkring BRT-løsningen, hvis den skal blive en succes, lyder det fra NT's direktør.
"Lad os sige, at du endte op med et meget flot, høj klasse produkt, som var en plusbus på el, men alt rundt om den var lav klasse eller dieselbusser, så ville kæden jo falde af," siger Thomas Eybye Øster.

Allerede fra næste sommer begynder totalomstillingen af den kollektive transport i den nordjyske by, når byen går i gang med at omstille samtlige bybusser til el.
Der er tale om 110 nye elbusser, der ruller ud på Aalborgs veje fra august 2022 - herunder de kommende plusbusser, som er treleddet og bliver 24,8 meter lange.
NT's direktør mener, det er en klar fordel, at busdriften af plusbus og de øvrige busser blev udbudt samlet, således at designet og oplevelsen bliver ens.
"Det er ikke noget selvstændigt produkt. Det er en sammenhængende mobilitetsløsning, som man tilbyder borgerne," siger Thomas Eybye Øster.

https://mobilitywatch.dk/nyheder/persontransport/article13599326.ece

Især i Hovedstadsområdet er der en tendens til at de enkelte parter ser sig selv som selvstændige produkter og ikke holdspillere i den samlede kollektive transport. Når Skånetrafiken gør sin entre på Kastrupbanen til december bliver det endnu værre.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Højbygaard Sukkerfabrik
Højbygaard Sukkerfabrik

Sukkerfabrikken Lolland blev opført i Holeby i 1872. På grund af uheld og en ringe økonomi, gik fabrikken konkurs i 1877 og genopstod med nye ejere som Højbygaard Sukkerfabrik. Her er historien og billederne fra fabrikken med de mange smalsporslokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak