Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

privatbane mt (Generelt)

af Niels Munch, 19/7 2011, 11:55 (4657 dage siden) @ Claus Frost

Jeg kan dog ikke lige på stående fod huske de rigtige navne på de forskellige baner, men det ved jeg andre læsere kan.

Når vi ikke benævnte dem individuelt som "M 8" hhv. "M 9" på Østbanen, gik de under betegnelsen "de små (dieseler)" eller "FRICHS'erne". Vi havde jo også - fra 1979 - "den store (MaK)" eller "MaK'keren", M 10.

Da Mx-æraen holdt sit indtog på Østbanen, søgtes de små lokomotiver afsat. Vi havde bl.a. kontakt til Stålvalseværket og Frihavnen (KFA). Førstnævnte hældede - uanset at man jo kendte "de små" - nu mest til dieselhydraulisk transmission, qua de gode erfaringer med især JUNG-traktorerne. KFA var ikke bekymret over elektrisk transmission, idet man jo havde "alle slags banemotorer" m.v. i sine havnekraner; men effekten var nok for lille.

Som bekendt gik det anderledes.

Det fører mig til følgende spørgsmål: Jf. bane bøger's MM7 var det Stålvalseværkets "R 9" (ex DDS 14 ex HOJ DL 400), der blev ombygget med DEUTZ-motor og hydraulisk transmission. P.g.a. egne obsrvationer har jeg hidtil antaget, at det var "R 10":

[image]
Danstål R 10 ex DDS 13 ex MFVJ M 5, Frederiksværk 05.06.1982 (nm).

..... vel fordi R 10 "ser ombygget ud" med ændrede "gæller" foran i motorhjelmen og "luft under bugen", jf. foto.

Men hvad er korrekt?

Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak