Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Pedershåb traktorerne DSB nr. 56 - 57

af Steff, 31/8 2010, 13:38 (4980 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels
Jeg har ikke noget jeg kan tilføje om Flyvevåbnets traktorer, men synes det er et spændende område og jeg håber, du kan finde flere informationer om disse.
M.h.t. information om, at DSB traktorerne nr. 56 og 57 skulle være bestilt af Ministeriet for Offentlige arbejder og senere købt af DSB i 1956, er jeg næsten helt sikker på, at denne information er forkert.
Jeg har i forbindelse med anden skrivning gennemgået en del af DSB´s maskinafdelings dokumenter fra Rigsarkivet. Heraf fremgår det tydeligt, at de to traktorer er bestilt direkte af DSB.
På baggrund af skrivelser DSB Maskinafdeling og Pedershåb imellem, fremsendte fabrikken et tilbud pr. 7. november 1952 på en egnet traktortype. Ved skrivelse M 13487/52 af 17. januar 1953 bestilte Maskinafdelingen to stk. ”6 tons” traktorer og ordren blev anerkendt af Pedershåb den 9. februar samme år. Samtidig med ordren blev der fremsendt en skrivelse der bemærkede, at traktorerne skulle have driftsnumrene 56 og 57, de skulle males i en grøn farve (vedlagt en farveprøve) og endelig, at nr. 56 skulle leveres til Centralværkstedet i Århus og nr. 57 til vognværkstedet i Nyborg. Traktorerne blev overleveret til DSB i Brønderslev primo april 1953 og herfra i et par åbne godsvogne sendt til Nyborg (11. april 1953 traktor nr. 57) hhv. Århus (13. april 1953 traktor nr. 56). Prisen for en traktor med ”sandstrøningsanordning” var på i alt 42.325,- kr. pr. traktor.
Hvorfra informationen vedr. Ministeriet for offentlige arbejdes bestilling senere stammer fra, kan muligvis være denne, at DSB jo var direkte underlagt Ministeriet og nogle skrivelser fra DSB har det ministerielle hoved på dokumenterne. Men datoen jf. mine informationer helt forkert.
Steff

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak