Brunkulstog
Brunkulstogene til Esbjerg var ganske rigtigt forspændt Pr, men vognene var - så vidt erindres - en blanding af Pf og Pfb-vogne, måske også Pb m. fl., som skulle have en ganske bestemt oprangering for at fordele bremsevægten jævnt i toget. Da vognene blev "adskilt" i Esbjerg, skete det, at de tomme vogne vendte tilbage til Brande i en helt anden rækkefølge, og det betød af og til et større arbejde i Brande med at oprangere/omrangere de læssede vogne korrekt. Esbjerg var jo den "store station", som kunne undskylde sig med travlhed, hvis vognene ikke blev returneret i den foreskrevne oprangering. Det skete, at man i Brande rejste "sagen" skriftligt over for Esbjerg, men det kom der som regel ikke noget ud af - "storebror havde altid ret". Et af svarene lød: "Oprangeringen af tog 8513 (det tomme særtog) i Esbjerg, rummer nu engang problemer, som det kan være være svært i Brande at sætte sig til doms over". Sådan!
Brunkulstogene til Århus var "i min tid" forspændt N, og vognene var alle E-vogne, som lastede betydeligt mere end P-vogne af forskellige underlitra. Også i denne forskel mellem kultogenes sammensætning kan ligge en forklaring på forskellen i bremsernes fordeling.
Det er en skam, at vognlisterne fra den tid (måske) ikke kan genfindes i et arkiv, for der var især én rangerformand i Brande, som med sin smukke håndskrift udfyldte vognlisterne, så de var en fornøjelse at studere - og det gik vel at mærke hurtigt og præcist uanset vejret.
Bedste hilsener
Ove Nygaard
Bb 1957-58