Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En sommerdag paa KbhG Maskindepot 1980 (10 billeder)

af Steen Larsen, Søborg, 4/9 2010, 20:16 (4975 dage siden)

Det var en lun sommermorgen juni 1980. Jeg havde som saa mange gange foer taget cyklen og cyklet fra Broendbyoester ind til Koebenhavn for at se hvad der kunne byde sig at fotografere. Dybboelsbro, Kbh H, maskindepotet paa Otto Busses vej var naesten faste weekend cykel udflugter.
Vel ankommet til Otto Busses Vej stillede jeg cyklen og opsoegte som saedvanligt maskinmesterens kontor for at bede om lov til at fotografere paa omraadet. Det var altid saerdeles venlige mennesker og man fik altid lov; dog selvfoelgelig med paabud om at se sig godt for og ikke gaa i vejen og melde tilbage naar man forlod omraadet.

Det foerste lokomotiv der kom foran linsen var MZ 1427. Lokomotiverne der kom ind paa depotet efter endt tur blev fyldt op med dieselolie og sand, og frontruderne blev vasket som det kan ses paa billedet.

[image]

Kort efter MZ 1427 blev det MZ 1459s tur. 4 generations MZeren MZ 1459 var kun to aar gammel paa dette tidspunkt.

[image]

I 1980 kunne man stadig se brunmalede MX, MY og MZ. Paa dette tidspunkt var omkring halvdelen af MYerne designmalede og kun 2 af de 26 1ste og 2nd generations MZere var designmalede, dog var de fleste stationerede i Vest. Af MXerne resterede kun to brune lokomotiver: MX 1004 og 1005. Tilfaeldet var at jeg var heldig denne dag og se dem begge:

[image]

[image]

Her er den designmalede MX 1013 og endnu en ubekendt MX. Til hoejre i billedet ses tenderen fra damplokomotivet E978 som i en aarraekke var henstillet paa depotet. En artikel paa Jernbanen.dk "E-maskinernes sidste tid på Sjælland" fortaeller netop om denne tender.

[image]

MX 1018 koerer paa drejeskiven for enden af remisens opstillingsspor:

[image]

Her et par brunmalede MYer. Foerst MY 1116:

[image]

Og dernaest MY 1128 og den designmalede soester 1122:

[image]

Tilsidst et billede af MZ 1434 og MZ 1427 der afventer naeste tur:

[image]

Og MZ 1444:

[image]

Og saa tilbage paa maskinmesterens kontor. "Fik du noget i kassen" spoerger han venligt. "Joeh, MYer og MZer og der var skam to brunmalede MXer derude". "Ja det varer ikke laenge foerend saa er alle maskinerne roede og sorte" mumlede han. Med et "Tak for denne gang" var jeg vaek og op paa cyklen igen.

Tjah det er 30 aar siden - Tiden flyver.

Mvh
Steen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MO1809
Snabbtåg för 250 km/t
Snabbtåg för 250 km/t

Tomas Larsson har skrevet denne artikel (på svensk) om nye højhastighedstog til DSB samt om den tekniske udvikling af højhastighedstog i Tyskland. Læs bl.a. om de nye Vectron lokomotiver og hvor man får mest for pengene.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak