Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Brunkulstog

af UTJ, 17/11 2010, 15:57 (4906 dage siden) @ Hans Bach

Ang. brunkulstog har jeg nu i årevis søgt svar på spørgsmålet om forskellen i krav til antallet af bremsede vogne i togene til Esbjerg henholdsvis Århus. Derfor hilser jeg forummet velkommen, men jeg synes ikke de hidtil indkomne bemærkninger er fyldestgørende.
Togplan 7, 2´distrikt gyldig fra 26 maj 1968 side 75 om tog 2746 (Esbjerg): 28 E-vogne med brunkul (heraf 17 med trykluftbremse), og på side 76 om tog 2702 og tog 2732 (Århus): Som 1,13,14 & 26. vogn skal altid anvendes vogn med trykluftbremse.
Det er altså, hvad der kræves og ikke hvad, man evnt. gjorde i praksis.
Det forekommer mig stadig mærkeligt med denne forskel

Århus-toget: Strengt taget siger det jo blot at der skal være bremse på første og sidste vogn, samt to i midten, formentlig så toget kan adskilles i to dele og stadig have bremse først og sidst. Delte man Århus-toget inden det blev kørt til midtkraft? Der står jo intet om at der ikke må være flere trykluftbremsede vogne som kan få bremseprocenten op på noget fornuftigt. Indtil de sidste 200 E-vogne kom i 1966 havde DSB dog det problem at kun 1/5 del af egne vogne havde trykluftbremse, men der er jo nok røget en del andre med fra Europ-poolen, fx tyske, hvis de var forbi Jylland.......


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak