Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

AM-stationer på enkeltsporede strækninger vest for Storebælt (Jernbanen i dag)

af Flemming, knivkær Strand, 24/10 2011, 22:41 (4540 dage siden) @ L.H. Jensen

God aften!

Her er der basis for lidt "korrektur", for det, der indledningsvis spørges til er simpelthen "Automatiske mellembloksignaler" (Underforstået: på fri bane). Og i de nævnte tilfælde, dvs. på enkeltsporede strækninger, har der aldrig været tale om "AM-stationer".
Men der har faktisk indtil for ikke så mange år siden helt officielt eksisteret et endda betydeligt antal "AM-stationer" på dobbeltsporede strækninger; her var tale om tidligere togfølgestationer, der i forbindelse med overgang til fjerstyring (startende med den fynske hovedbane i 1957) blev indrettet på en særlig måde, således at de i det daglige fungerede som blokafsnit (med AM-signaler) på den fri bane, men så de (så vidt som jeg har ladet mig fortælle) i særlige situationer kunne betjenes manuelt og således fungere som stationer. Nogle havde endda nødtransversaler, og AM-stationerne var endda optaget i Tjenestekøreplanerne.
Begrebet AM-stationer forsvandt fra SR mv. for vist omkring en halv snes år siden, men de kunne findes i TK længe efter - nogle måske endda stadig :-)

Så altså: det er i orden at tale om "AM-stationer", man skal bare bruge betegnelsen korrekt. Og emnet for denne tråd er altså IKKE AM-stationer, men blot almindelige AM-signaler ...

Mvh
LHJ

Da' LHJ

Det overrasker mig at der skulle have været et begreb der hedder AM stationer, i SR indtil for ca. 10 år siden, jeg er aldrig stødt på det i den tid jeg har været ved banen, så vidt jeg ved er der to begreber.: "den frie bane" og "stationer" Stationer defineres ved at have et indkørselssignal og AM signaler findes ikke på stationer. AM signaler opstilles på den frie bane, hvis den er forsynet med gennemgående isolering. Der findes et særligt AM/DS signal det opstilles foran (i kørselsretningen) et sidespor på den frie bane og dækker sidesporet altså heller ikke noget med stationer her. En del stationer kan stilles på automatisk gennemkørselsdrift, når det er gjort ophører stationen med at være en station og bliver en del af den frie bane. Det er ikke utænkeligt at nogen har kaldt dem det, men jeg tvivler stærkt på at der har eksisteret et officielt begreb der hedder AM stationer (jeg kan da blive overrasket)Normalt kan et AM signal ikke betjenes manuelt, hvorvidt det kan fra signalhytten skal jeg ikke gøre mig klog på, jeg mener at FC bestyreren kan sætte dem på "stop og ryk frem" men er ikke helt sikker.

Herlige hilsner

Flemming


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Lokomotivfabrikker

Jernbanebøger

Gearkasseknas og dieselos

Gearkasseknas og dieselos. Pris 320 kr.

Læs mere

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak