Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

VM-stationer med/uden transversal(er) (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 25/10 2011, 08:48 (4538 dage siden) @ Georg Schmidt

Muligvis kan der være sket en sprogmæssig forveksling med begrebet "VM-stationer" (som jo af gode grunde kun findes/fandtes på dobbeltsporede strækninger), se
http://www.lundsten.dk/dk_signaling/sign_lex/lex/lex_v.htm


Lige netop,det er sådan set helt i orden at kalde VM-stationen for AM-station, men det var betegnelsen VM-station "der vandt" og jeg har faktisk aldrig hørt andet.
[image]
Her ses den gamle FC Skanderborg som det så ud sidst i 70'erne med Århus øverst til højre og Horsens nederst til venstre.

----------

Der var oprindelig på Fyn en række VM-stationer, hvoraf nogen var udstyret med transversal, idag er alle transversaler vist væk.

----------

Nu begynder det at blive rigtig interessant. Prøv lige at kigge på Georgs ovenstående billede og læg mærke til Hasselager. Er der her tale om en VM-station med transversal? (Transversalen i Hasselager findes ikke mere.) Og så til det helt nørdede: Hvilke VM-stationer har (haft) transversaler og findes/fandtes der VM-stationer med to transversaler, således at der kunne skiftes fra 1. hovedspor til 2. hovedspor og omvendt? Og så til allersidst: Har "vi" et billede af en VM-station med en eller to transversaler? (Jeg vil såmænd ikke afvise, at jeg måske selv er leveringsdygtig i et sådan, men i givet fald tilhører det den del af min negativsamling, der endnu ikke er indskannet.)

Og så fik vi jo i øvrigt tilføjet endnu en "station" til listen over "stationer: "Transversalstation".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Billige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak