Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

En overkørsel (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/10 2011, 19:34 (4557 dage siden)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 28/10 2011, 20:24

Pudsigt nok har ingen nogensinde skrevet en bog om overkørsler. Der burde ellers være symbolik nok i det politiske krydsfelt mellem jernbane og vej til en ordentlig "mursten" af en bog.

I jernbanens barndom var strækningerne så rigeligt forsynet med overkørsler - private eller offentlige. Den anden dag stødte jeg på nogle tal, der viste, at der i finansåret 1919/1920 på strækningen Randers-Aalborg (dengang 81,4 km) kun var én niveaufri skæring mellem bane og vej - alle andre skæringer var i niveau.

Vi har tidligere beskæftiget os med overkørsler i denne tråd, hvoraf det fremgår, at tog i dag kan køre fra Helsingør til Hinnerup uden at møde én eneste overkørsel.

Mellem Hinnerup og Randers er der i dag 5 overkørsler tilbage og mellem Randers og Aalborg er der også 5.

Nu er det jo ikke videre sexet sådan bare at tage ud og fotografere en eksisterende overkørsel. Det har jeg så valgt at gøre alligevel. For "i morgen" er den jo væk.

Valget faldt på overkørsel 318 (alene tallet 318 siger jo en del!) mellem Aarhus og Randers, nærmere bestemt mellem Lerbjerg og Laurbjerg eller helt præcis i km 149,6 som er 1.200 meter sydøst for daværende Laurbjerg station. Overkørslen kaldes Bidstrup-overkørslen og den har, så vidt jeg husker, omfangsrige sagsmapper hos såvel Banedanmark som DSB, amtet, kommunen og Vejdirektoratet med flere. Selv da jeg forlod DSB for 11 år siden, havde den været forsøgt nedlagt i årevis.

Men den ligger der altså stadig. Dér lidt ude i skoven lidt sydøst for Laurbjerg.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Bommene er på vej ned. Set fra nord.
[image]
[image]
[image]
Ukendt MFA passerer kl. ca. 16.04 i forsinket IC 141. Hastigheden gennem overkørslen er 140 km/t.
[image]
Set fra vest mod øst.
[image]
Set fra vest mod øst.
[image]
Set fra vest mod øst.
[image]
Set fra vest mod øst. Til venstre ses "relæhytte", derefter uordenssignal nr. 11.4., bro over Lopbæk, "kilometersten" 149,6. Længst væk AM 2149, der "beskytter" overkørslen mod tog fra øst.
[image]
Set fra øst mod vest. Noget væk til venstre ses AM 1150, der "beskytter" overkørslen mod tog fra vest.
[image]
"Relæhytten". Jeg går ud fra at telefonen er uvirksom. Men jeg "testede" den ikke.
[image]
Set fra vest mod øst. Ved en fejl med blitz.
[image]
Nu uden blitz.
[image]
Set fra syd.
[image]
Set fra vest mod øst. Ved en fejl med blitz.
[image]
Nu uden blitz.
[image]
Set fra øst mod vest.
[image]
Set fra øst mod vest. Nu med "zoom".


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Færgen er i havn om få minutter

Færgen er i havn om få minutter. Pris 270 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak