Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"Næsegrus i Hedehusene" (8 fotos)

af Niels Munch, 21/11 2010, 10:22 (4902 dage siden)

Kære alle,

I Jernbanen's database findes et dramatisk foto af E 988.

Dertil kan jeg supplere med følgende:

Mandag den 10. september 1962 kørte "Gedserekspressen" ind i et godstog ved Hedehusene Station. Damplokomotivet væltede, og godsvognene blev afsporet; men ingen mennesker kom alvorligt til skade.

Jeg må givet have erfaret om uheldet via TV-Avisen. Jeg gik dengang i 2.G. på et nyetableret gymnasium. P.g.a. mangel på faglokaler havde vi forskudt undervisningstid, nemlig fra 10 – 16.

Så den 11. september (på en god jernbanevens fødselsdag, hvilket nok også var en af tilskyndelserne) efter skoletid købte jeg en film (8 optagelser 6 x 9), startede knallerten og kørte de 22 km til Hedehusene. Jeg må have været der henad kl. 18, for solen stod allerede lavt på himlen.

Nå, jeg traskede uantastet rundt på valpladsen og skød hele filmen af. Resultatet blev ikke særligt fremragende grundet de herskende lysforhold – eller rettere manglen derpå.

Men I skal nu se dem alligevel – i kronologisk orden:

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]
Alle fotos Hedehusene, den 11. september 1962 (nm).

Det involverede lokomotiv fra Gedserekspressen var som nævnt E 988. Om det skrev DJK i sine foreningsmeddelelser:

M 6/62 - September 1962: Da E 988 den 10.9. stødte ind i et godstog ved Hh, blev den så beskadiget, at den formentlig må udrangeres, selv om den for kort tid siden har været inde til S-revision.

M 8/62 - December 1962: E 988 er indgået til S-revision.

M 6/63 - August 1963: E 988, der blev beskadiget ved ulykken i Hedehusene 10/9-62, kører igen.

Hjælpetoget var fremført af en S-maskine, hvis nummer fortaber sig og ikke kan læses af foto. Hvilke vogne, der i øvrigt var med i hjælpetoget, fortaber sig desværre også.

Måske nogen her i forum kan supplere?

Ellers må billederne tale for sig selv!

Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • "Næsegrus i Hedehusene" (8 fotos) - Niels Munch, 21/11 2010, 10:22 [*]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak