Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Maksimal togvægt på Storestrømbroen (Trafikpolitik)

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 6/11 2011, 18:14 (4547 dage siden) @ Erik H

Du har ganske ret i at mange trafikministre gennem tider har villet have et monument over sig selv.
Nu kan jeg ikke huske om det direkte var en minister, eller om der var flere om det, men et typisk eksempel var Den Sjællandske Midtbane fra Ringsted til Frederikssund (Hillerød) Den kørte i otte år 1928-1936 mellem Ringsted og Frederikssund, og strækningen fra Frederikssund til Hillerød blev aldrig færdigbygget.
Der er derimod en masse gamle broer og viadukter på den strækning. Disse kan ikke betegnies som monumenter over de (u)ansvarlige politikere og andet godtfolk, men som skamstøtter, over en uduelig trafikpolitik!

Mon ikke midtbanen kunne have været ganske praktisk i dag, som godsbane uden om københavn?
Det kræver selvfølgelig at broerne over Frederikssund og Storstrømmen var dimensioneret til det.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak