Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Maksimal togvægt på Storestrømbroen (Trafikpolitik)

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 7/11 2011, 03:43 (4553 dage siden) @ Svend

Hej ja her har vi nok et eksempel på en bane der ikke skulle have været nedlagt, men set i
hvad er man siger bagklogskabens klare lys. Jeg kunne dog også have nævnt en bane som
Randers Laurbjerg Silkeborg og var det ikke til Bramminge den gik. Endvidere Tønder Tinglev
og måske et par andre stykker Der kan i Jyder og fynboer nok også nævne noget.


Skive-Spøttrup
Tønder-Højer Sluse
Aså-Ørsø
Vodskov-Østervrå
Skjern-Videbæk
Padborg-Tørsbøl
Bredebro-Løgumkloster-Rødekro
Vester Sottrup-Skelde
Sønderborg-Mommark
Brenderup-Bogense
Nakskov-Rødby
Rudkøbing-Bagnkop

og listen er længere endnu ;-)

De fleste af dem er jo mindre baner, jeg så meget hellere at der blev kørt tog på dæmningen mellem Viborg og Herning.
Der er flere gode grunde til en bane netop her. To større regionsbyer med sygehuse der vidst ikke lige foreløbigt bliver nedlagt.
Flere uddannelsesinstitutioner. Karup lufthavn (måske med shuttlebus fra Kølvrå) og flyvestationen (med værnepligtige så længe det varer?).
Hvem er det der tager toget i dag? Folk uden penge til bil. Ofte unge på SU, værnepligtige, gamle, syge, bistandsklienter og så videre.
Det tager altså _lang_ tid at køre i bus fra Viborg til Herning, og den eneste togforbindelse er via Struer, som jo må siges at være noget af en omvej.

Jeg tror at der er pænt meget mere opland til den rute, end der er til Tinglev - Tønder. Uden at jeg ligefrem har videnskabeligt belæg for at sige det.

Men jo, selvfølgelig ville SVJ eller Glyngørebanen også være dejlig at have igen, så jeg kunne tage toget næsten helt hjem til mine forældre :)

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak