Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Seværdighed af Jernbanemateriel

af Steff, 9/9 2010, 14:30 (4950 dage siden) @ UTJ

Godsvognsundervogn på Bindeballe station.

Jeg skal ikke gøre mig klog på billedet, men blot følge op på UTJ bemærkning om, at vognen nok er en tidligere Magle Mølle (MM) godsvogn.
I så fald drejer det sig om en vogn, af ialt 15 vogne bygget i 1886 hos Preetz til Gedser jernbane (GJ). Det var åbne højsidede godsvogne med rundgavl og kreaturbindinger og de fik nr. GJ litra BA nr. 300 – 314. De blev overtaget af DSB i 1893 som litra KK nr. 6013 – 6027. I slutningen af 1920´erne og begyndelsen af 1930´erne blev vognene omlitreret fra litra KK til litra KM med samme numre. I 1936 blev vognene KM 6013, 6014, 6017, 6018, 6019, 6021 og 6022 solgt til MM i Næstved. Deres videre skæbne må jeg overlade til andre med forstand på MM.
I øvrigt kan man – hvis GJ fulgte DSB normer – se det oprindelige vognnummer stemplet ind i pufferplanken lige over trækkrogen. Så af sted med en stålbørste til Bindeballe station, hvis den da stadig står der og det er læseligt.:-)

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB K564

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak