Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvilke lok (Smalspor) (Generelt)

af Bent Hansen, 29/11 2011, 21:50 (4503 dage siden) @ Bent

Hej.

Jeg havde, som jeg erindrede, allerede de tre fotos fra anlæg af Langelandsbanen i arkivet. Desværre var de ikke alle bestemt, som jeg troede, da jeg sad langt fra mit arkiv, men lad os nu se på det.

Jeg prøver i hvert fald om lidt at finde det rigtige sted at anbringe mit svar, og hvis jeg finder mere, vil jeg vende tilbage.

Langelandsbanen (LB) er ganske rigtigt anlagt af Fibiger & Villefrance (F&V) 1909 - 11.

Firmaet ejede adskillige lokomotiver både i normalspor og i smalspor. Ved LB-anlægget menes anvendt: Hanomag 5752 og 5753 begge 1909. De var i 785 mm sporvidde. Ved anlægget skulle de altså have været ganske nye. Det lokomotiv, der allerede er udnævnt til et Hanomag, er i følge Holger Jørgensen (HJ,) Hanomag 5772/1909. HJ har sin oplysning enten fra lokomotivføreren, der erindrede nummeret, eller fra originalbilledet, hvor nummeret kunne læses. Hanomag 5772/1909 skulle være taget på Langelandsbanen 1910. Hvor er ikke oplyst. I mit arkiv er billedet et aftryk af HJ’s affotografering.

Der var, som jeg tidligere har meddelt, flere Hanomager i F&Vs stald, og der var endnu flere i Danmark ved andre entreprenører, og de er sjældent til at kende forskel på. Jens Merte (JM,) der angives i et indlæg som kilde, kan ikke bruges. Han har i sin fortegnelse kun de Hanomager, der er solgt direkte til dansk entreprenør, men mangler alle dem, der er solgt brugt eller leveret via agent! Desværre har JM ikke fået alle de lokomotivlister, jeg har sendt frem til andre tyske forskere, men besked om at sende dem videre.

Der er også en lille uklarhed, idet ældre lokomotiver i serien har senere byggeår, muligvis fordi de er bygget til lager, og først solgt senere. Det burde ikke ændre byggeåret, men gjorde det tilsyneladende undertiden. Indtil videre tror jeg på 1909!

Så er der motorlokomotivbilledet. Lokalarkivet i Rudkøbing har fået besked på, at billedet ikke er fra Langelandsbanens anlæg, men de har tilsyneladende ikke taget rettelsen til efterretning. Motorlokomotiver er ikke så nemme at bestemme, som damplokomotiver. Der er om muligt endnu flere ens lokomotiver, og vi råder heler ikke over tilstrækkelige lister over deres indsats, idet de jo ikke skulle trykprøves og derfor ikke registreres som damplokomotiver.

Arbejdet kan være et vejarbejde engang i sidst i 30'erne eller i efterkrigstiden første periode? Jeg har ingen anelse, og jeg skal bruge entreprenøren, for muligvis at kunne sige noget.

Når jeg så skråsikkert afviser anlæg af LB, er det fordi denne blev anlagt 1909 - 11 og lokomotivet er konstrueret og bygget i 30'erne.

Til grusningen anvendte F&V to DSB-lokomotiver, som de formentlig havde lejet, og først senere købte. Det var RS1899 og 1902 begge fra 1868. Den ældste var H 39 og den yngste H 42. De var registreret hos Kedeltilsynet som værende fra Hartmann, idet de havde nye kedler fra denne fabrik. Det er imidlertid ligegyldigt, at de ikke optræder på fotos her.

Med venlig hilsen

Bent Hansen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak