Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvilke lok (Smalspor) (Generelt)

af Bent Hansen, 30/11 2011, 20:45 (4528 dage siden) @ Niels Munch

Hej.

Det var måske en idé på en eller anden måde at give de billeder, man sender ind til bestemmelse, en identifikation? Hvorfor ser du her.

I går bestemte jeg Hanomagen og opgav at bestemme motorlokomotivbilledet.

Nu kommer turen så til billedet med gravemaskine og vogne, men intet lokomotiv. Jeg har flere lignende fotos, dog optaget fra andre vinkler, men vognene passer, og gravemaskinen passer. Trods det, kan materiellet være af lignende art eller, hvis det er det samme, være flyttet til en anden lokalitet, men jeg er nu ret sikker på min intuition - min første indskydelse ud fra mine øvrige fotos. På billedet ses uden tvivl kalk. Bemærk, at vi ser gravemaskinens ryg. Derfor ser vi over, hvor gravningen startede i en væg af moræne og ikke kalk, hvilket var tilfældet på Mors. Bag fotografen var der derimod kalk også i overjorden, bare ikke nok kalkindhold til udkørsel. Materiellet tilhører Dierking, der nu var gået fra Eggers og dannet selskab med Mathias Andersen som Mathias Andersen & Co. Morsø Kalkselskab havde driftstid 1918 - 23 og leje i Erslev.

Det andet foto, der var sammen med det netop omtalte billede, viser en Henschel, som fabrikken byggede dem i 1910'erne. Der var mange ens eksemplarer af typen, så jeg vil ikke gætte. Jeg kan godt finde lokomotiver med lignende kendetegn, men der er altid noget, der ikke passer. Af særlige kendetegn her er røgskærmen på domen, kort skorsten, forhøjet kulkasse, todelte buffer og så hænger der værktøj på bagvæggen. Lokomotivet ser ud til at have været væltet eller kørt ind i et træ? Taget er i hvert fald beskadiget, hvis det ikke er filmen?

Yderligere en oplysning til ejeren, Mathias Andersen & Co. havde sådanne lokomotiver, så billedet kan godt være fra Mors. Lokomotivet ser ud til at have kalkstænk på sig? Der er løvtræer i baggrunden, og det er der på Mors, mens der ved de fleste jyske mergellejer er juletræer, eller ingen træer dengang. Hæng mig dog ikke op på denne sidste bestemmelse.

Også det sidste foto, det der i følge Rudkøbing LHA var fra LBs anlæg, viser en Henschel, som en enkelt læser foreslår. Denne Henschel er dog yngre, idet den er fra 1920'erne. Også denne type var almindeligt i Danmark, så jeg tør ikke gætte på, hvor den er fra. LB-anlæg turde det ikke være. Jævnfør lokomotivfortegnelsen i går.

Lokomotivet fører lygte, og det medfører oliedunk, men det brugte flere entreprenører. Der er sat en dør i førerhuse, og lige den konstruktion er ikke helt almindelig, men den dør, jeg fandt på et tilsvarende lokomotiv, havde en vandret stiver som forbindelse mellem de lodrette brædder, så de to lokomotiver er næppe identiske.. Om personen nr. to fra venstre er entreprenøren eller blot en tilfældig forbipasserende, kan jeg ikke sige. Jeg kender ham ikke. Jeg har i virkeligheden heller ingen anelse om, hvor billedet er taget eller, hvilket lokomotiv vi ser.

Mvh.

Bent Hansen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak